روش برش سرد فلز یکی از روش هایی است که بدون هیچ حرارتی انجام می شود. در این روش قطعات با ابعاد دلخواه شما تقسیم می شود. این برش ها از طریق دستگاه های متفاوتی انجام می‌ شود. اگر بخواهیم نامی از این دستگاه ها بیاوریم، باید به دستگاه های اره نواری، دستگاه های دیسکی و دستگاه های برش واترجت اشاره کنیم. البته شما می توانید از دستگاه‌ های ساده ای مانند اره دستی هم برای انجام برش سرد استفاده کنید. ما در این مطلب قصد داریم تا اطلاعات کافی در مورد فرایند برشکاری و مزایا و معایبی که این روش از برش وجود دارد را مورد بررسی قرار دهیم. اگر شما هم به این روش علاقه مند هستید و دوست دارید اطلاعات کافی در مورد آن را به دست آورید با لیزر پارس تک تا پایان این متن همراه باشید.

مطالب مرتبط:

برش سرد فلزات

آشنایی با برشکاری

به فرایند جدا کردن قطعات بزرگ فلز از همدیگر و یا تقسیم فلزها به ابعاد کوچک و بزرگ و ابعاد دلخواه برشکاری گفته می شود. برش کاری برای ایجاد در تغییر اندازه های یک قطعه می باشد. شما می توانید قطعات زائد و اضافی را از یک فلز با استفاده از روش برش کاری حذف کنید. برشکاری به عنوان یکی از نیازهای اولیه برای صنعتگران به حساب می آید. دو روش مختلف برای برش کاری وجود دارد. برش سرد و برش گرم. که ما در ادامه به مزایای و معایب روش برش سرد خواهیم پرداخت.

برش سرد در فلزات

مزایای برش سرد فلز

در این بخش قصد داریم تا مزایایی که برای برش سرد فلز عنوان می‌ شود را نام ببریم.

مزیت اولی که برش سرد دارد، کاهش پرتی است. در برش سرد ضایعات بسیار کمتر از روش برش گرم است. لذا هر کاری در پایان یک سری از ضایعات را به همراه دارد. اما در برش سرد ضایعاتی که غیر قابل استفاده هستند کمتر از روش برش گرم می باشد.

مزیت دوم جلوگیری از متصاعد نشدن گازهای سمی است. با استفاده از برش های گرم مطمئنا گازهای سمی متصاعد می شوند که به سلامتی افراد ضرر می‌ زند و البته هوا را آلوده می‌ کند. اما در روش برش سرد به هیچ وجه این مشکل وجود نخواهد داشت.

از مزیت سوم می توان به انعطاف پذیری اشاره کرد. شما در زمان استفاده این نوع برش، از ابزارآلاتی مانند اره، گیوتین و…استفاده می کنید. همین موضوع باعث می‌ شود تا شکل‌ پذیری قطعات بالاتر برود. اشکال مهندسی را به راحتی می‌ توان با استفاده از این نوع برش به وجود آورد.

اما مزیت چهارم عدم تغییر در ساختار مولکولی فلزات می باشد. در این شیوه، فلز دچار افزایش دمایی نخواهد شد و به همین دلیل ویژگی ها تغییر نخواهد کرد. زمانی که شما با استفاده از برش گرم، فلز را برش می دهید دمای آن بالاتر رفته و در زمان سرد شدن دچار شکستگی می شود.

معایب برش سرد فلز

از مزایای روش برش سرد نام بردیم. اما در این بخش قصد داریم تا به معایب آن بپردازیم. اولین عیب آن صرف هزینه بسیار بالا جهت تهیه و خرید دستگاه های برش سرد می باشد. لذا دستگاه های این نوع برش، هزینه های بسیار سنگینی را دارند. دستگاه هایی مانند سنگ فرز، اره، تیغه های الماس و قیچی های برش کاری از ابزار مصرفی برای این کار می‌ باشند. همین موضوع باعث می‌ شود تا هزینه خرید این دستگاه ها بالا برود.

دومین عیب آن نگهداری و هزینه‌ های بالای نگهداری از این دستگاه ها می باشد. لذا برای افزایش طول عمر این دستگاه ها باید به صورت دوره‌ ای سرویس‌ هایی انجام شود و این سرویس ها هزینه های نسبتاً بالایی را دارد.

سومین عیب آن این است که باید از افراد کاملاً ماهر و متخصص استفاده کرد. همین موضوع هزینه را بالاتر می‌ برد. لذا تکنسین های خاصی برای استفاده از این دستگاه ها و برشکاری های سرد فلز وجود دارد که باید حقوق های بالاتری به آن ها بدهید.

اما چهارمین مورد از معایب برش سرد فلز سنگین بودن تجهیزات برش کاری می باشد. به دلیل اینکه این دستگاه ها سنگین می باشند‌، جابجایی آن‌ها آسان نیست.

معرفی دستگاه واترجت

یکی از معروف ترین و محبوب ترین دستگاه ها برای برش سرد فلز واترجت می‌باشد. واتر جدید از فناوری های فوق العاده اما ساده می باشد و البته قیمت پایین تری نسبت به سایر دستگاه های برش سرد دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده − 8 =