خمکاری ورق فلزی یک فرآیند مکانیکی است که در آن فشار به ورق وارد می شود و باعث خم شدن و زاویه آن می شود روش های مختلفی برای خم کردن ورق فلزی وجود دارد که باید با توجه به جنس و ضخامت ورق، طرح خمکاری مورد نیاز و میزان خم کاری انتخاب شود.

مطالب مرتبط

برش لیزر چیست

قطعه سازی خم و برش

صنعت سی ان سی و قطعه سازی

 

خمکاری چیست و چه کاربردی دارد؟

خم کاری ورق فلزی یکی از پرکاربردترین فرآیندها در صنعت است و برای مصارف مختلفی از جمله ساخت جعبه های فلزی در صنایع الکترونیک، ساختمان سازی، دامداری، کشاورزی، کشتی سازی، کارخانه ها و غیره استفاده می شود. فرآیندی که در آن فشار به صفحه وارد می شود و باعث خم شدن و زاویه آن می شود روش های مختلفی برای خم کردن ورق فلزی وجود دارد که باید با توجه به جنس و ضخامت ورق، طرح خم کاری مورد نیاز و میزان خم کاری انتخاب شود.

همچنین با توجه به جنس ورق فلزی باید مشخص شود که خم شدن ورق فلزی باید با گرم یا سرد و دمای پایین انجام شود اگر میزان کربن ورق های فلزی بیش از 12 درصد باشد، قابلیت خم شدن این ورق ها کاهش می یابد و برای خم شدن باید ابتدا آنها را گرم کرد به طور معمول، ورق های غیر آهنی را به جز ورق های روی و ورق های آلومینیومی در حالت سرد خم می کنیم در بیشتر موارد، ضخامت صفحه در طول فرآیند خم کاری تغییر نمی کند.

روش های خم شدن با دستگاه

دستگاه خم کن چیست؟ دستگاه خم کن ابزاری است که برای خم کردن ورق ها استفاده می شود که برای این کار از ابزار پانچ و دوک استفاده می کند اگرچه ممکن است کار با این دستگاه آسان به نظر برسد، اما دقت در حین کار بسیار دشوار است انواع مختلفی از ماشین های خم کن مانند مکانیکی، پنوماتیکی، هیدرولیک و CNC وجود دارد که مقادیر متفاوتی نیروی اعمالی را ارائه می دهند.

دستگاه خمکاری

دستگاه خم کن مکانیکی:

با توجه به طراحی این دستگاه گزینه مناسبی برای خم شدن با هوا نیست مزیت اصلی این دستگاه مکانیکی سرعت و دقت است، اما سایر دستگاه ها مانند دستگاه های خم کن CNC ایمن تر و استفاده آسان تر هستند.

خمکاری

دستگاه خم کن پنوماتیک:

کمپرسور برای تامین نیروی هوا برای خم کردن ورق های فلزی استفاده می شود این نوع دستگاه اغلب زمانی استفاده می شود که فشار کمتری مورد نیاز باشد همچنین بهتر است برای خم کردن قطعات فلزی کوچک استفاده شود.

خمکاری

دستگاه خم کن هیدرولیک:

دستگاه های خم کن هیدرولیک اغلب دارای آخرین تکنولوژی هستند و بهترین استفاده را برای خم کردن ورق های فلزی با دقت دارند و این دستگاه ها را به گزینه ای محبوب برای خم کردن ورق فلز تبدیل می کند.

خمکاری cnc

دستگاه خم کن CNC:

این دستگاه شامل یک تخت 42 متری با ظرفیت 180 تن می باشد این ماشین ها نتایج بسیار دقیقی دریافت می کنند قابلیت کار با ورق های فلزی از چند میلی متر تا طول های بزرگ.

روش های خم کاری ورق:

از روش های خم کاریی ورق می توان به خم کاری v، خم کاری فلنجی، خم کاری برشی، خم کاری دورانی، خم کاری منحنی، خم کاری با هوا و خم کاری U (کانال) اشاره کرد بسته به نوع و شکل قطعه تمام شده، یکی از این روش ها برای خم کردن ورق فلز استفاده شده است.

خمکاری چگونه انجام می شود؟

برای خم کردن ورق فلز از دستگاه های مختلفی استفاده می شود یکی از دستگاه های محبوب برای این کار پرس CNC است برای خم شدن، ورق های فلزی را روی یک قطعه توخالی به نام sembe قرار می دهند و با اعمال فشار زیاد به ورق ها در جای خود نگه می دارند به طور معمول فشار این صفحات و پانچ به طور جداگانه کنترل می شود سپس یک ابزار فولادی سنگین به نام ریمر با اعمال فشار از بالا صفحه را خم می کند زاویه خم کاری ورق به میزان فشار وارد شده توسط پانچ بستگی دارد بنابراین فشار پانچ شکستگی فشاری باید به دقت تنظیم شود شکل نهایی ورق خم شده نیز به شکل دوک و سوراخ بستگی دارد قالب و پانچ در دستگاه پرس با توجه به شکل قطعه مورد نیاز تغییر می کند ممکن است ورق فلز پس از خم شدن نیاز به پولیش داشته باشد که این کار توسط ماشین های مخصوص انجام خواهد شد و یا اینکه لبه های کار با پرس پانچ شود تا نیاز به پولیش کاهش یابد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد هزینه خمکاری ورق فلزی همراه با نمونه کار با ما تماس بگیرید. چ

جوش لیزری

دپارتمان برش لیزر مجموعه لیزر پارس تک