ورقه های فلز از جمله مواد پرکاربرد در مصارف صنعتی، تزیینی، معماری و … هستند. فلز دارای خاصیت انعطاف پذیری می باشد؛ بنابراین فرم دادن و شکل دادن به آنها کاری سهل و آسان است. برای اینکه ورقه های فلز قابل استفاده باشند نیاز به برش زدن برش فلزات دارند تا به اندازه های کوچک تر تبدیل شوند. روش های مختلفی برای برش ورقه های فلز وجود دارد که در ادامه مقاله به شرح آن می پردازیم.

همچنین بخوانید:

مزایای استفاده از برش لیزری فلزات برای ساخت قطعات فلزی

 

برش فلزات

برش فلزات به روش مدرن

فلزات را می توان به دو روش سنتی و مدرن برش داد. در روش‌های مدرن معمولاً در وقت و زمان صرفه جویی می شود. همچنین نتیجه کار با کیفیت و دقت بالاتری ارائه می شود. به همین دلیل همواره روش‌ های مدرن نسبت به روش های سنتی مورد استقبال بیشتری قرار می گیرند. در این قسمت به معرفی روش های مدرن و متداول برش فلزات می پردازیم. برش لیزری روشی است که در آن ورقه فلز با استفاده از لیزر به طور دقیق برش زده می شود. برش لیزری یک روش تضمینی در برش فلزات است؛ زیرا در نهایت باعث تاب خوردگی ورق نمی شود و در پایان کار یک برش تمیز ارائه می دهد. از طرفی بسیار سریع عمل کرده و باعث اتلاف انرژی نیز نمی شود.

 

برش فلزات به روش پلاسما

برش پلاسما دیگر روش برای برش دادن ورق های فلزی است که در آن از گاز یونیزه یا پلاسما بهره گرفته می شود. در این روش پلاسما با سرعت و دمای بالا فلز را به حالت مذاب در آورده و تا پایان مسیر برش موقعیت جریان آن با دقت کنترل می شود. توجه داشته باشید که برش پلاسما سطح دقت پایین تری نسبت به برش لیزری دارد و تضمینی هم در این روش وجود ندارد که لبه های ورقه هموار باشد. اما توانایی برش پلاسما در بریدن ورق های ضخیم بیشتر از برش لیزری است. سرعت برش پلاسما نیز نسبت به برش لیزری کندتر است.

 

برش فلزات

 

برش فلزات به روش واترجت

ورقه های فلزی را می توان با استفاده از روش برش دیگری با نام برش واترجت برش داد. در این روش مدرن آب به جای گرما مورد استفاده قرار می گیرد. نتیجه این برش بسیار تمیز و دقیق است. برش واترجت در دو نوع ساینده و برش با آب عمل می کند. روش با آب بیشتر برای برش مواد لاستیکی استفاده می شود. نوع دیگری از برش فلزی با نام برش هوا گاز وجود دارد که از اکسیژن استفاده می کند. این روش بیشتر جهت برش فولاد و برش ورقه های آهن استفاده می شود. برش سی ان سی ( CNC) یا برش با گیوتین نیز دیگر روش مدرن پرطرفدار برش فلزات است که توسط دستگاهی با فشار مناسب و دقیق انجام می شود.

 

روش های سنتی برش فلزات

قیچی کردن از روش های سنتی و قدیمی قطعه قطعه کردن ورق های فلزی است. این روش از دقت پایین تری نسبت به سایر روش ها برخوردار است و بیشتر برای برش زدن قطعات کوچک کاربرد دارد. قیچی برای برش زدن قطعات بزرگ به صورت رول به اندازه کم قابل کنترل است. یکی از روش های برش ورق های فلزی فرزکاری است. فرزکاری یک روش ماشین کاری استاندارد محسوب می شود. فرز کاری یا همان برش منقطع می تواند به راحتی ورق های فلزی را از هم جدا کند. برای برش فلزاتی که نیاز به دقت در اندازه و شکل دارند، معمولاً از روش سنگ زنی استفاده می شود.

 

برش فلزات به روش اره ای

روش دیگری که در برش فلزات به کار گرفته می‌شود فرایندی است که بسیار مقاوم ولی به نسبت آهسته است. این روش برش اره ای نام دارد. در این روش سنتی که با یک اره نواری انجام می شود، می توان فلزات را در اشکال مختلف در جهت افقی یا عمودی برش داد. این مدل برش زدن نیاز به یک خنک کننده برای از بین بردن گرمای ناشی از اصطکاک تیغ اره دارد.
سمباده زنی روش دیگر برش فلزات است که با نام روش سایشی شهرت دارد و تقریباً مشابه روش سنگ زنی است. این روش با کاهش میزان بار از روی قطعات فلزی همراه است و برای جنس نرم تا سخت کاربرد دارد. رزوه زنی نیز از روش های پر کاربرد سنتی در صنعت می باشد. از این روش جهت تولید و ساخت پیچ و مهره استفاده می شود. از اینکه تا پایان این مطلب با ما همراه بودید سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + شانزده =