امروزه روز صنایع متفاوتی موجود می باشند که برای پیشبرد 2اهداف خود از دستگاه های برش لیزری استفاده می کنند. استفاده از روش برش لیزری به دلیل قدرت و دقت بسیار بالایی که دارد بسیار رایج است. لذا ظرافت در استفاده از این دستگاه ها به شدت به چشم می خورد. محصولات مصرفی امروزه همه با دستگاه های برش لیزری به نحوی سر و کار دارند و در ساخت و تولید آن ها از این دستگاه ها استفاده شده است. صنایع مختلفی مانند کامپیوتر، اتومبیل سازی، لباس و… از صنایعی  می باشند که در آن ها از دستگاه های برش لیزری استفاده می شود.
همچنین شما می توانید ردپایی این دستگاه ها را در ساخت لوازم خانگی هم مشاهده کنید.  ما در این مطلب سعی داریم تا اطلاعاتی در مورد صنایعی که به طور مستقیم و غیر مستقیم با دستگاه های برش لیزری در ارتباط هستند. به شما ارائه کنیم. لذا در ادامه خدماتی که دستگاه های برش لیزری در حوزه ی اتومبیل سازی، کنترل کیفیت، بسته بندی و پاکسازی صنعتی ارائه می‌دهد را شرح داده و اطلاعاتی در این زمینه به شما خواهیم داد. پس با ما تا پایان متن همراه بمانید.

همچنین بخوانید:

برش لیزری چیست؟

برش لیزری در صنعت

اتومبیل سازی و تاثیر برش لیزری در این صنعت

از اوایل سال هشتاد میلادی بود که استفاده از این دستگاه ها را به کار گرفته اند تا بتوانند قطعات متفاوت خودرو را به طور دقیق و با ظرافت بالایی طراحی کنند. امروزه تمامی ماشین ها با استفاده از دستگاه های برش لیزری ساخته می شود و در فرایند ساخت آن ها بارها از این دستگاه ها به صورت گسترده استفاده می شود. شما ردپای این دستگاه ها را می توانید از کیسه های ایربک تا لاستیک ها، رنگ آمیزی و حتی خطوط حساسی که برای جوشکاری باید به آن ها توجه ویژه ای داشت مشاهده کنید‌. وابستگی صنعت خودرو به حدی به این دستگاه ها بالا رفته که به سختی می توان خودرویی را بدون این دستگاه ها تولید کرد.

کارایی برش لیزری در صنعت بسته بندی

از دستگاه های برش لیزری برای سوراخ کردن، حکاکی و بسته بندی محصولات استفاده می کنند‌. رد پای این دستگاه ها را می توانید در لایه های بسته بندی مشاهده کنید. لذا برای لایه های بسته بندی لیزر را به گونه ای به خدمت می گیرند که راحت درب بسته باز شود. همچنین شما برای پانچ کردن و یا سوراخ کردن محفظه های بسته بندی رد پای این دستگاه ها را مشاهده می کنید. برای بسته بندی سبزیجات و یا هر خوراکی دیگری از این دستگاه ها استفاده می شود. صنعت برش لیزری به گونه ای در این حیطه عمل می کند که رطوبت و دما به محتویات درون بسته نرسد تا محتویات آن نرمال بماند.

برش لیزری

کنترل کیفیت و دستگاه های برش لیزری در صنایع

برای ساخت و پرداخت قطعات متفاوت فلزی مانند بلبرینگ ها و یا تجهیزات مکانیکی از این دستگاه ها استفاده می شود.  لذا برای قطعاتی که جزئیات در آن ها اهمیت بسیار زیادی دارد و فقط چند میلی متر بتواند یک کار را خراب کند می توان از این دستگاه ها استفاده کرد. پس می‌ توان نتیجه گرفت که وظیفه دستگاه های برش لیزری در کنترل کیفیت این است که کوچکترین خطایی در ساخت قطعات حساس وجود نداشته باشد. اشعه لیزر این دستگاه ها در کنترل کیفیت بسیار تاثیرگذار است و این دستگاه ها می توانند کوچکترین انحراف و خطایی را نشان دهند.

پاکسازی صنعتی با دستگاه برش لیزری در صنایع

برای تمیز کردن و پاکسازی وسایل نقلیه بزرگ از این دستگاه ها استفاده می کنند. هواپیما ها، کشتی ها، قطارها و… که عموماً قابلیت جابجایی را ندارند، با این دستگاه‌ ها تمیز و پاک خواهند شد. اشعه این لیزرها دقت بسیار بالایی دارد و همین موضوع باعث می‌ شود تا آلودگی ها و لکه های مورد نظر کاملا پاک شود. خوب است که بدانید دقت و ظرافت این پاکسازی بسیار بسیار بالا می باشد و این اشعه ها بر روی موادی مانند فلز، پلاستیک و یا سرامیک برای پاکسازی تاثیر گذار است.

بحث پایانی

در رشد صنعت و پیشرفت فوق العاده ساخت و ساز،  تکنولوژی لیزر بسیار کارساز بوده است. البته دستگاه های برش لیزری در صنایع خرد و کوچک هم تاثیرگذار می باشد. و باعث آسان تر شدن کارها شده‌ اند. این دستگاه ها نمونه های متفاوت و قدرت های مختلفی دارند که در مقالات بعدی به آن ها خواهیم پرداخت. از اینکه تا پایان با ما بودید بسیار سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 12 =