لیزر یکی از ابزارهای مدرنی است که در صنایع مختلف کاربرد فراوانی دارد. اما استفاده از آن برای برش لیزری و حکاکی برای تمام مواد مجاز نیست. در این مقاله به معرفی موادی می پردازیم که کار با تجهیزات لیزر برای آن ها ممنوع است.

با استفاده از لیزر می توان انواع طرح های پیچیده را با دقت، ظرافت و کیفیت بالا و با سرعت بسیار بالا برش یا حکاکی کرد. بسیاری از مواد را می توان با کمک تجهیزات لیزری مناسب پردازش کرد، اما برخی از مواد هستند که توسط تجهیزات لیزر قابل پردازش نیستند. بنابراین مهم ترین نکته در این مورد این است که اپراتور باید احتیاطات لازم را برای انتخاب مواد برای لیزر کاری انجام دهد تا از آسیب احتمالی افراد و تجهیزات جلوگیری شود.

 

مطالب مرتبط:

دستگاه برش پانچ سی ان سی

آشنایی با قدرت لیزر و کاربردهای آن

بازار کار برش لیزری

 

برای چه موادی نباید از تجهیزات لیزر استفاده کرد؟

موادی هستند که به دلیل ترکیبات شیمیایی نباید آنها را با لیزر حکاکی یا برش داد.در فرآوری این مواد گازها یا گرد و غبار خطرناکی تولید می شود که این مواد عبارتند از: چرم و چرم مصنوعی حاوی کروم (VI)، فیبر کربن، پلی وینیل کلراید (PVC)، پلی وینیل بوتیرال (PVB)، پلی تترا فلوئورواتیلن (PTFE / تفلون)، اکسید بریلیم، هر ماده ای که حاوی هالوژن (فلورین، کلر، برم، ید و استاتین)، رزین های اپوکسی یا فنلی باشد. هنگام استفاده از مواد بازدارنده شعله باید دقت خاصی داشت، زیرا این مواد اغلب حاوی برم هستند. همچنین در استفاده از مواد حاوی منگنز، کروم، نیکل، کبالت، مس و سرب احتیاط کنید.

حکاکی یا برش لیزری مواد فوق ممکن است گرد و غبار یا بخار ایجاد کند که ممکن است برای کاربران یا عملکرد تجهیزات خطری ایجاد کند. به همین دلیل استفاده از این مواد توصیه نمی شود. قبل از برش لیزری هر ماده ای، باید دقیقاً بدانید که ماده چیست و چگونه به لیزر واکنش نشان می دهد.

از چه موادی بیشتر در لیزر استفاده می شود؟

علیرغم محدودیت های استفاده از برخی مواد، دستگاه های لیزری به شما امکان انجام کارهای مختلف را می دهند. تنها چیزی که باید در نظر داشته باشید این است که مواد مختلف می توانند دودهای مختلفی تولید کنند، بنابراین مطمئن شوید که در یک منطقه تهویه مناسب کار می کنید تا ایمن باشید.

چوب یکی از پرکاربردترین مواد در این روش است. برش لیزری چوب معمولاً برای برش قطعات برای مونتاژ، حکاکی هدایا و حکاکی طرح های پیچیده در یک تکه چوب استفاده می شود. شما می توانید اکثر انواع چوب را از این طریق برش دهید، اما از تخته سه لا و ام دی اف بیشتر به دلیل ارزان بودن استفاده می شود. با این حال، بامبو یک انتخاب سازگار با محیط زیست است.

مواد پلاستیکی و اکریلیک برای ایجاد علائم، جواهرات، تزئینات و موارد دیگر ایده آل هستند. پلکسی، مخصوصا پلکسی رنگی، اکریلیک محبوب است. با این روش می توان از فوم برای ساخت اینسرت ها و مهرهای خوش ساخت و یا ایجاد پازل های جذاب استفاده کرد. استفاده از روش برش لیزری برای فلز کمی دشوار است. اگر می خواهید هر فلزی را برش دهید، باید از بخش های نازک یا فولاد ضد زنگ نازک استفاده کنید. در غیر این صورت، حلال های مبتنی بر CO2 فلز را از بین می برند. با این حال، حکاکی فلز بسیار خوب کار می کند.

شما می توانید کیف پول، کمربند، جواهرات (مخصوصاً دستبند) و آثار هنری را با برش لیزری و حکاکی چرم بسازید. هنگام استفاده از چرم، مطمئن شوید که قطعه محکم نگه داشته شده است. با استفاده از مقوا به عنوان یکی از ارزان‌ترین و آسان‌ترین مواد برای برش، می‌توانید کارت‌های ویزیت چشمگیر بسازید.

بر روی چه اجناسی نمی توان از این تجهیزات لیزر استفاده کرد؟

لیزرها و دستگاه های لیزری فناوری های جدیدی هستند که در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. به طور کلی لیزرها به سه دسته کلی برش لیزری، حکاکی لیزری و جوش لیزری تقسیم می شوند. دستگاه های لیزری که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از: دستگاه های برش لیزر فلزات، دستگاه های حکاکی فلزات، دستگاه های برش لیزری غیر فلزات و دستگاه های حکاکی غیر فلزی.

 

کلام آخر

کاربر دستگاه لیزر باید در انتخاب تجهیزات لیزر دقت کند در غیر این صورت دستگاه لیزر آسیب می بیند. از آنجایی که استفاده از مواد نامناسب باعث آلودگی محیط زیست می شود، دانستن این محدودیت ها هنگام کار با دستگاه لیزر ضروری است.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − 11 =