از زمان معرفی جوشکاری لیزری، تحول بسیار زیادی در صنایع ایجاد شد. در حال حاضر ما در طراحی صنعتی می‌توانیم از جوش لیزر برای برش فلز و یا اتصال فلزات به یکدیگر با دقت و ظرأفت بالا استفاده کنیم. در واقع مزایای جوش لیزر باعث برتری آن نسبت به روش‌های سنتی جوشکاری شده و حتی امروزه در صنعت پزشکی و جواهر‌سازی نیز از این روش استفاده می‌شود. در این مطلب با ما همراه باشید تا مزیت‌های جوش با لیزر در مقایسه با جوشکاری سنتی را برای شما عزیزان توضیح دهیم.

 

مطالب مرتبط:

 

مروری بر مزایای جوش لیزر در صنعت

مسلماً استفاده کردن از روش‌های به روز و پیشرفته در هر صنعتی کیفیت محصولات آن صنعت را تضمین می‌کند. از آنجایی که جوشکاری یکی از مهمترین اقدامات در تمامی صنعت‌ها شناخته شده است، باید نگاهی به مزایای جوش فلزات و غیر فلزات با لیزر در تولید و صنعت داشته باشیم تا بدانید که چرا جوشکاری لیزری خیلی سریع توانست جایگزین جوشکاری سنتی شود:

1-    ظرافت بالا در اجرای کار در جوش لیزر

در صنعت جواهرسازی هر چه طرح‌های اجرا شده بر روی جواهرات با ظرأفت بالاتری پیاده شوند، قطعاً بازار پسند‌تر بوده و قیمت نهایی جواهرات را بالاتر می‌برد. در این زمان است که حک فلز با استفاده از دستگاه‌های جوش لیزر اهمیت بسیار زیادی پیدا می‌کند. در این روش متخصصان از نور لیزر برای ایجاد برجستگی و فرورفتگی بر روی فلزات استفاده خواهد کرد. البته این تنها یک مثال از کاربرد جوش لیزر برای حک فلز بود. در صنایع مختلف برای فرم دادن به قطعات فلزی و راه‌اندازی دستگاه‌های مختلف، باید از دستگاه برش لیزر استفاده کرد. مسلمان انجام چنین اموری با استفاده از جوشکاری سنتی امکان‌پذیر نیست چون جوشکاری‌های سنتی اصلاً ظرأفت کافی ندارد و در نتیجه برای ایجاد برش‌های بسیار ظریف و برجستگی در فلزات گزینه مناسبی نیست.

2-    افزایش سرعت فرآیند جوشکاری

از دیگر مزایای جوش لیزر نسبت به جوشکاری سنتی این است که سرعت انجام کار را بالا می‌برد. همانگونه که گفته شد جوشکاری سنتی اصلاً ظرأفت عمل کافی ندارد. به همین دلیل زمانی که جوشکاری به اتمام می‌رسد باید فرآیند‌های مربوط به گوشه‌گیری و صیقل دادن سطوح را انجام دهیم. ولی با استفاده از دستگاه‌های برش لیزر شما می‌توانید فرآیند حک فلز و حتی چاپ فلزات را با دقت و ظرأفت بسیار بالایی در کوتاه‌ترین زمان ممکن انجام دهید بدون آن که نیاز باشد بعد از اتمام کار، زمانی را برای سایش و پرداخت نهایی هدر دهید.

3-    امکان جوشکاری برای فلزات مختلف

فرآیند جوش لیزر بدون محدودیت برای انواع فلزات و غیر فلزات شامل فولاد، فولاد ضد زنگ، آلومینیوم، تیتانیوم و پلاستیک مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین شما حتی برای لیزر غیر فلزات نیز می‌توانید از جوش لیزر استفاده کنید.

4-    جوشکاری با انعطاف‌پذیری بالا

در صورتی که شما می‌خواهید دو قطعه را به یکدیگر جوش دهید بدون این که فرآیند جوشکاری دور تا دور این دو قطعه انجام شود، نمی‌توانید از جوشکاری سنتی استفاده کنید و تنها راهی که در پیش روی شما قرار دارد، رفتن به سراغ جوش لیزر است.

5-    امکان برنامه‌ریزی برای جوشکاری

جالب است بدانید برخی از انواع دستگاه‌های برش لیزر فلزات به گونه‌ای طراحی می‌شوند که قابلیت برنامه‌ریزی دارند و در واقع به حالت رباتیک تبدیل می‌شوند. بنابراین فرض کنیم که شما می‌خواهید جوشکاری را در قسمت‌هایی از دستگاه‌ها انجام دهید که نیروی کارگر نمی‌تواند به این قسمت‌ها دسترسی داشته باشد. در این شرایط اگر بخواهد به سراغ جوشکاری سنتی بروید، آسیب‌های زیادی را متحمل خواهید شد. در این زمان است که باید به سراغ دستگاه جوش لیزر با حالت رباتیک بروید.

مزایای جوش لیزر

سخن پایانی

خوشبختانه از زمانی که فرآیند جوش لیزر اجرا گردید، به دلیل مزایایی که داشت، سریعا توانست جایگزین جوشکاری سنتی شود و هم اکنون شاهد استفاده از این نوع جوشکاری در صنایع مختلف هستیم. شما حتی می‌توانید با مراجعه به سایت‌های اینترنتی همانند لیزر پارس تک خدمات مهندسین مختلف در زمینه جوشکاری لیزری را بررسی کرده و براساس هدف خود، از نیرو‌های متخصص ما کمک بگیرید. در نتیجه بدون اینکه نیاز باشد به صورت حضوری به شرکت‌های مهندسی مراجعه کنید و وقت خود را تلف کنید، توانسته‌اید به صورت آنلاین، گروهی از کارشناسان متخصص در زمینه جوش لیزر را در کنار خود داشته باشید و از تجربیات و مهارت آن‌ها بهره‌مند شوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + 18 =