مهم ترین قسمت دستگاه لیزر موتور آن است. این مهم ترین قسمتی است که نیرو و انرژی را به قطعات دستگاه لیزر منتقل می کند. در واقع حرکت دایره ای توسط موتور لیزر به حرکت خطی تبدیل می شود. موتورهای پله ای از یک روتور و یک استاتور تشکیل شده اند. روتور در واقع قسمت متحرک موتور است که از آهنربای قوی ساخته شده و در داخل موتور لیزری قرار دارد. استاتور مجموعه ای از سیم پیچ هاست که میدان مغناطیسی جدا و کوپل شده با میدان الکتریکی ایجاد می کند.

 

موتور لیزر

همچنین بخوانید:

موتورهای لیزر در چند نوع وجود دارند؟

به طور کلی استپر موتورهای مورد استفاده در دستگاه های برش لیزر و دستگاه های حکاکی لیزری در دو نوع 3 فاز و 2 فاز ساخته می شوند. تفاوت این دو نوع در عملکرد است. موتور به صورت پله‌ای عمل می‌کند. بنابراین موتورهای پله‌ای سه فاز نسبت به دو فاز دقیق‌تر عمل می‌کنند. زیرا دقت موتور دو فاز 1.8 است اما دقت موتور سه فاز 1.2 است.

بسیاری از موتورهای لیزر دارای میدان مغناطیسی هستند

هنگامی که جریان dc به سیم پیچ های استاتور متصل می شود. آهنربایی ایجاد می شود که باعث می شود دندانه های روتور به سمت قطب های این آهنربا هدایت شده و باعث چرخش شود. این موتور را می توان ترکیبی از موتور پله ای با روتور مغناطیسی و موتور پله ای با آهنربای دائمی در نظر گرفت. به طور مشابه، روتور دندانی قطب N و مرکز روتور قطب S آهنربا را تشکیل می دهد.

قطب های S و N این نوع درایو لیزری با یکدیگر هم راستا شده و روتور با توجه به جهت میدان الکترومغناطیسی استاتور به سمت آن شروع به چرخش می کند. بنابراین دقت این نوع موتور نسبت به انواع دیگر کمتر و ارزانتر است.

 

موتور لیزر

مقایسه موتور لیزر پله ای و موتور سرو

کنترل و دقت سروو موتورها نسبت به موتورهای پله ای بیشتر است. سروموتورها با چرخش شفت کنترل می شوند. به علاوه ظرفیت اضافه بار موتور بسیار بالاست. سروموتور دارای سیستم فیدبک است، عملکرد آن توسط انکودر کنترل می شود. بنابراین دقت بالایی در کنترل عملکرد دارد و بنابراین بسیار قابل اعتماد است. سرو موتورها از نوع سه فاز بوده و سرعت پاسخگویی بالایی دارند. سروموتورها نباید در توان های کم مانند کمتر از یک کیلووات استفاده شوند. چون ارزان نیستند.

تکنولوژی به کار رفته در استپر موتور با تکنولوژی و عملکرد سروو موتور متفاوت است.  هر کدام عملکرد خاص خود را دارند و در جای خود به خوبی کار می کنند. عملکرد کنترل درایو دو موتور لیزری یکسان است و در بهترین شرایط، کیفیت موتورها تقریباً یکسان است. لازم به ذکر است که هر دو موتور در شرایط یکسان قدرت یکسانی دارند. به طور کلی موتورهای پله ای رایج تر هستند و سروو موتورها در صنایعی که نیاز به دقت و سرعت عمل بیشتری دارند کاربردهای منحصر به فردی دارند. سروو موتورها تغییر سرعت می دهند، اما برای سایزهای کوچکتر استفاده از موتور پله ای بسیار مقرون به صرفه تر است.

مزایای برش لیزری چیست؟

سهولت استفاده، کیفیت و تمیزی (عدم وجود لبه اضافی در قسمت های برش خورده) محصول نهایی از مزایای استفاده از برش لیزری به جای برش مکانیکی و سنتی است. پرتو لیزر از ابتدای عملیات برش تا پایان کار عملیات برش را به صورت مداوم و یکنواخت انجام می دهد، در نتیجه دقت کار افزایش می یابد.

برش لیزری به دلیل دقت بالا و مصرف انرژی کمتر در هنگام برش مزایای بیشتری نسبت به برش پلاسما دارد. با این حال، اکثر دستگاه های برش لیزر نمی توانند ضخامتی بیشتر از ضخامت برش دستگاه های پلاسما برش دهند. امروزه دستگاه های برش لیزر قوی تری در حال توسعه هستند تا بتوانند ضخامت بیشتری را برش دهند. اما هزینه این دستگاه ها بیشتر از سایر دستگاه ها است.

علاوه بر این، در مقایسه با برش پلاسما، برش لیزری به ما این امکان را می دهد. که سوراخ هایی با قطر کوچک در ورق ها، صفحات، جعبه ها یا هر شی دیگری ایجاد کنیم. یکی از مزایای برش لیزری تولید قطعات با دقت بالا در زمان کوتاه می باشد. هرکسی که مایل به تولید قطعات در طیف وسیعی از صنایع است می تواند قطعات خود را با دقت و سرعت بالا از طریق برش لیزری تولید کند.

 

کلام آخر

ما دستگاه های لیزر را با عالی ترین قیمت و کمترین سود به شما ارائه می دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 20 =