به جرأت می‌توان گفت که فلزات تقریباً در تمامی صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرند. گاهی اوقات باید برای ساختن دستگاه‌ها، گاهی برای ساخت انواع تابلو‌های تبلیغاتی و گاهی برای تولید ظروف خانه به سراغ فلز‌ها بروید. بنابراین روش‌های مختلفی برای پردازش فلز‌ها وجود دارد. چاپ فلزات یکی از روش‌های رایج برای حک فلز شناخته شده است. در این مطلب با ما همراه باشید تا کاربرد‌های چاپ فلزات در تولید را برای شما عزیزان توضیح دهیم.

 

فواید چاپ فلزات در تولید

 

منظور از چاپ فلز چیست؟

ساده‌ترین مثالی که می‌توانیم در مورد چاپ فلزات مطرح کنیم، تابلو‌هایی هستند که در سطح شهر ملاحظه می‌کنید. برای مثال تابلوهای راهنمایی رانندگی به کمک حک فلز ساخته شده‌اند. ممکن است این سؤال برای شما به وجود بیاید که چاپ فلزات به چه صورت انجام می‌شود؟ فرآیند چاپ فلزات در واقع نوعی تکنیک هنری نیز به حساب می‌آید. در فرآیند چاپ فلزات عمدتاً از قلع، فولاد بدون قلع و یا آلومینیوم استفاده می‌شود. اما گاهی اوقات نیز‌ صنعتگران به سراغ مس می‌روند. برای چاپ فلزات از دستگاه‌های دیجیتال استفاده می‌شود که در کوتاه‌ترین زمان ممکن و با ظرأفت بالا می‌توانند فرآیند چاپ فلزات را انجام دهند.

مهمترین فواید چاپ کردن بر روی فلز

1-    از چاپ فلزات در تولید برای ساختن تابلو‌ها در سطح شهر نیز استفاده می‌شود. بنابراین بحث مقاومت چاپ فلزات در برابر شرایط محیطی، اهمیت بسیار زیادی دارد. معمولاً تابلو‌هایی که به این طریق طراحی می‌شوند، در برابر رطوبت، نور خورشید و خراش مقاومت بسیار بالایی دارند.

2-    چاپ فلزات ضد آب هستند و اگر آب بر روی آن بریزد به هیچ عنوان محو نخواهد شد.

3-    شما می‌توانید با استفاده از دستگاه‌های دیجیتال، عکس‌هایی با کیفیت بسیار بالا را بر روی فلزات حکاکی کنید بدون اینکه در کیفیت آن‌ها خللی ایجاد شود.

4-     میزان دوام و ماندگاری چاپ فلزات بسیار بالا است. بنابراین هر مقدار که برای چاپ فلزات هزینه کنید قطعاً ارزش آن را دارد.

موارد استفاده از چاپ فلزات

فرآیند چاپ فلزات در تولید هم می‌تواند جنبه هنری داشته باشد و هم در طراحی صنعتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همانگونه که گفتیم تمامی تابلو‌هایی که در سطح شهر برای تبلیغات، دفاتر و مطب‌ها نصب می‌شوند با استفاده از چاپ فلزات طراحی می‌گردند. حتی اگر به فکر طراحی کارت‌های مهم تبلیغاتی از جنس فلزی هستید می‌توانید طرح‌های زیبایی را با استفاده از چاپ فلزات بر روی ورقه‌های فلزی حک کنید. در این صورت کارت‌ها هم دوام بیشتری دارند و هم زیبایی آن‌ها دو چندان می‌شود.

چند نکته مهم برای چاپ فلزات

1-    در انتخاب نوع ورق‌ها برای چاپ فلزات دقت بسیار زیادی داشته باشید. باید مشخص کنید این تابلو‌ها قرار است در محیط سربسته استفاده شوند و یا اینکه می‌خواهید آن‌ها را در سطح شهر نصب کنید. همچنین چه تصاویری قرار است بر روی فلز حک شود. کیفیت فلز و میزان براق بودن آن بر روی کیفیت تصویر تأثیر می‌گذارد.

2-     در زمان انتخاب تصویری برای چاپ فلزات به سراغ عکس‌هایی بروید که بیشترین کیفیت را دارند تا نتیجه کار بسیار زیبا شود.

3-    برای چاپ فلزات به سراغ شرکت‌هایی بروید که سابقه دیرینه و درخشان در این زمینه دارند. اگر کیفیت کار پایین بیاید شما ضرر خواهید کرد. به هر حال مبلغ زیادی را برای تهیه ورق فلزات پرداخت می‌کنید و باید بهترین کیفیت را از چاپ فلزات به دست بیاورید.

مهمترین کاربرد‌های چاپ فلزات

شاید این تصور برای شما به وجود آمده باشد که چاپ فلزات بیشتر جنبه هنری و زیبایی دارد و برای تابلو‌های تبلیغاتی و یا حتی تابلو‌های دکوراتیو استفاده می‌شود اما جالب است بدانید در طراحی صنعتی برای تهیه پلاک‌های فلزی بر روی برخی از وسایل همانند وسایل گرمایشی، یخچال و وسایل سرمایشی نیز به سراغ چاپ فلزات ‌می‌روند. یا حتی اگر برای دستگاه‌هایی که در کارخانه استفاده می‌شوند نیاز به پلاک‌های فلزی داشتید، می‌توانید از چاپ فلزات استفاده کنید. در واقع چاپ فلزات کاربرد بسیار زیادی در طراحی صنعتی دارد اما نوع فلزی که برای چاپ انتخاب می‌شود باید براساس محلی که قرار است تابلو و یا پلاک را نصب کنید انتخاب شود. در واقع سازگاری فلز با شرایط محیطی اهمیت بسیار زیادی دارد.

سخن پایانی

در صورتی که برای تبلیغات کاری خود و یا برای طراحی صنعتی به دنبال ‌ایده‌های بسیار خوبی برای چاپ فلزات می‌گردید، پیشنهاد می‌کنیم به سایت لیزر پارس تک مراجعه کنید. حتی می‌توانید از کارشناسان ما در این زمینه راهنمایی بگیرید. براساس هدفی که در ذهن دارید، ما بهترین و زیباترین ‌ایده‌های چاپ فلزات را به شما معرفی خواهیم کرد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − شش =