انواع دستگاه های برش لیزر فلزات کدامند؟ شما با دستگاه های برش لیزر فلزات آشنایی دارید؟ آیا می دانید چه انواع و اقسام مختلفی دارند؟ انواع دستگاه های برش فلزات امروزه متنوع هستند و موجب شده اند که این دستگاه ها برای کارهای متفاوتی استفاده شوند چون لیزرها طول موج های متفاوتی دارند و بنابراین نحوه استفاده کردن آن ها نیز با یک دیگر فرق می کند. تنوع بالای انواع دستگاه های برش لیزر فلزات باعث شده است که در حال حاضر برش دادن بسیاری از قطعات فلزی و غیرفلزی آسان تر از قبل باشد. در این جا انواع دستگاه برش لیزر فلزی را معرفی می کنیم.

مطالب مرتبط

صنعت سی ان سی و قطعه سازی

برش لیزری چیست؟

 

آشنایی با انواع دستگاههای برش لیزر فلزات

چند نمونه از دستگاه های برش لیزر فلزات و غیر فلزات که بیش ترین کارایی و کاربرد دارند عبارتند از:

  1. دستگاه برش لیزر فلزات با  لیزرهای co2

در انواع برش های لیزری از نوع co2 جریان برق از داخل یک لوله عبور می کند که با گاز مخلوط است، به این ترتیب پرتوهای نوری تولید می شوند. این لوله ها در انتهای خودشان آینه دارند که یکی از این آیینه ها می تواند به صورت بازتابنده عمل کند و آینه دیگر نیز همین کار را انجام می‌ دهد اما بسیار جزئی تر. در نهایت گازی که درون لوله ها وجود دارد، به صورت ترکیبی از انواع گازهای هلیوم، دی اکسید کربن، هیدروژن، نیتروژن و غیره است. لیزرها در این نوع از دستگاه ها در محدوده های نور مادون قرمز می توانند نور نامرئی تولید کنند و از آن ها جهت مواردی مانند پارچه، اکریلیک، چرم، چوب، کاغذ و غیره استفاده می شود. با استفاده از این نوع دستگاه های لیزر می توان ورقه هایی مانند فلزات و ورق های آلومینیوم را به راحتی برش داد. این نوع از دستگاه برای برش دادن فلزات گزینه مناسب نیست، چون معمولاً قدرت و قابلیت برش دادن بسیاری از فلزات غیر آهنی را دارند. قدرت و کارایی این دستگاه با افزایش پیدا کردن اکسیژن اعمال می شود.

  1. لیزر فایبر

دستگاه برش لیزر فیبر طول موجی حدود ۱.۰۶۴ میکرومتر را دارد و نحوه عملکرد آن ها با یک قطر کانونی کوچک است. این دستگاه‌ ها طول عمری برابر با ۲۵ هزار ساعت دارند. قیمت آن ها نیز بالا است و جهت برش دادن آهن، استیل، پلاستیک، علامت گذاری کردن فلزات، حکاکی، فلز، چوب و غیره استفاده می شود.

لیزر فایبر

  1. لیزرهای Nd:YAG/Nd:YVO

این نوع از دستگاه ها نیز قدرت بسیار زیادی دارد، اما قیمت آن ها نیز بالا می باشد. طول عمر آن ها از ۸ هزار تا ۱۵ هزار ساعت می باشد، به همین دلیل است که برای بسیاری از کارهای حکاکی مقرون به صرفه و اقتصادی نیستند. از آن ها جهت برخی از کارهای پزشکی و نظامی استفاده می شود و جهت برش دادن فلزات روکش دار و بدون روکش کاربرد دارد.

البته دستگاه هایی که فلزات را برش می دهند با آن هایی که انواع غیر فلزی را برش می دهند در تفاوت هستند. توان قدرت لیزری که جهت برش دادن و حکاکی فلزات استفاده می شود قوی تر از توان انواع دیگری از آن ها می باشد که جهت برش دادن و حکاکی کردن غیر فلزات به کار برده می شود. دستگاه های برش فلزات با توجه به قابلیت ها، کارایی و قطر آن ها توانی حدود ۳۰۰ الی ۵۰۰۰ وات دارند و تفاوت عمده آن ها نیز در نوع منبعی می باشد که می تواند لیزر را تامین کند.

جمع بندی

در حال حاضر دستگاه های برش لیزری متنوع هستند و انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن ها دارای قدرت، طول موج، ویژگی ها و خصوصیات خاصی می باشند و جهت فرم دهی و برش دادن دسته خاصی از فلزات به کار می روند، مثلاً جهت پر شدن بسیاری از فلزات غیر آهنی مانند آلومینیوم دستگاه های لیزری co2 مناسب هستند یا فلزات سنگین مانند آهن و استیل با استفاده از کردن از دستگاه لیزر فیبری برش داده می شوند. انتخاب کردن هر کدام از این دستگاه ها جهت برش دادن باید با دقت زیادی انجام شود و گزینه مناسب را انتخاب کنید تا هزینه های بیش تری را به مشتریان خود تحمیل نکنید و از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه باشد. سایت لیزر پارس تک انواع این دستگاه را به شما معرفی می کند و برش دادن و هم چنین ساخت بسیاری از قطعات فلزی را نیز به شما آموزش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 5 =