ورق های گالوانیزه یکی از فلزات فولادی است که به شکل ورق پس از خمکاری در صنایع مختلفی به کار برده می شود. در ادامه با ما همراه باشید تا در مورد صنعت خمکاری ورق گالوانیزه صحبت کنیم.

مطالب مرتبط:

ضخامت برش لیزر در انواع فلزات

برش لیزری در صنایع

 

ورق گالوانیزه چیست

با توجه به اینکه فولاد و آهن در برابر زنگ زدگی و رطوبت هوا آسیب پذیر هستند. در نتیجه می توان با استفاده از راهکار های مختلف از اکسید شدن فلزات فولادی جلوگیری کرد. یکی از این راه ها گالوانیزاسیون سازی فولاد و آهن بوده که یکی از پرکاربرد ترین روش های صنعت محسوب می شود. ورق های فولادی به دو روش سرد و گرم تولید می شود. و پس از آن در یک فرایند خاص گالوانیزاسیون سازی انجام می شود.
در نظر داشته باشید، با توجه به ویژگی های ورق های فولادی از جمله هزینه های نگهداری کمتر، هزینه تولید مقرون به صرفه، جوشکاری آسان، فرم دهی و شکل دهی آسان و غیره.. می توان از ورق فولادی گالوانیزه در صنایع مختلف استفاده کرد.

خمکاری ورق گالوانیزه

 

 

خمکاری ورق گالوانیزه

خمکاری یکی از روش های شکل دهی محصولات فولادی بوده که برای تبدیل کردن ورق های گالوانیزه به شکل ناودانی از این روش استفاده می شود. با انجام خمکاری مقاومت کششی محصول در نظر گرفته شده و بر اساس انعطاف پذیری و مقاومت آن میزان خم ورق انجام می شود. این کار مقاومت آن کاهش نیافته و دچار شکستگی نمی شود. با توجه به قطر ورق حالت استانداردی برای خمکاری وجود دارد و طبق استاندارد آزمایش های انجام شده صورت می گیرد.

 

موارد مهم در خمکاری فلز

خمکاری فولاد یا ورق گالوانیزه به موارد مختلفی بستگی دارد. که می توانیم از جمله به میزان کربن آن اشاره نماییم. هر چه میزان کربن بیشتری در آلیاژ فولاد وجود داشته باشد، استحکام فلز گالوانیزه شده افزایش یافته و عملیات خمکاری به بهترین شکل انجام می شود.
در صورتی که آلیاژ فولاد بیشتر باشد، مقاومت آن کمتر و دچار شکستگی می شود. جهت اطلاع از روش های روز خمش فلزات، جوشکاری لیزر و غیره می توانید به سایت لیزر پارس تک مراجعه کرده و در صورت لزوم با کارشناسان این مجموعه در ارتباط باشید.

 

خمکاری سرد یا گرم؟

در خمکاری ورق های گالوانیزه فولادی در دو صورت سرد و خمکاری گرم انجام می ‌شود. خمکاری سرد زمانی انجام می شود که میزان کربن بیشتری در آلیاژ فلز بوده و مقاومت بالایی در برابر خمش فلز وجود داشته باشد. اما اگر نیاز به خمکاری آلیاژ های فولادی یا کربن کمتر باشد، باید از روش گرم انجام شود که در این صورت احتمالاً به همکاری سی ان سی نیاز خواهید داشت. در این حالت باید به فلز ورق شده مورد نظر حرارت تابیده شده و با افزایش حالت ارتجاعی فلز می توانید اقدام به خمکاری ورق گالوانیزه نمایید.

خمکاری ورق گالوانیزه

 

 

خمکاری دستی یا ماشینی؟

انجام خمکاری به دو روش دستی و ماشینی انجام می‌شود. اما ورق هایی که دارای ضخامت کمتری باشند، می توان به صورت دستی به همراه چکش، انبر قفلی خمکاری انجام داد. در زمانی که ضخامت ورق فولادی افزایش یابد، باید از دستگاه های مخصوص ماشینی برای خم کردن ورق استفاده کرد.
دستگاه های اتوماتیک خمکاری شامل خم کن هیدرولیکی، مکانیکی است. در نظر داشته باشید در خمکاری دستی برای جلوگیری از آسیب های وارد شده به ورق و ترک خوردگی، باید از قطعه های چوبی در محل ضربه استفاده نمایید.

 

انواع فلزات خمکاری

علاوه بر خمکاری فولاد گالوانیزه، می‌توانید استیل، آلومینیوم و غیره را با استفاده از ماشین آلات صنعتی و دستی خمکاری نمایید. در برخی اوقات با توجه به افزایش رطوبت یا موارد دیگر باید به جای ورق گالوانیزه، از فلزات و آلیاژ های دیگری استفاده نمایید. برای اطلاع از جزئیات روش خمکاری ورق گالوانیزه، خرید محصولات صنعتی و غیره می توانید به سایت لیزر پارس تک مراجعه نمایید.

 

فاکتور های مهم در انتخاب روش خمکاری ورق گالوانیزه

تمامی فعالیت های مربوط به خمکاری زیر نظر افراد متخصص و تکنسین های با تجربه انجام می شود. انتخاب روش خمکاری به چهار فاکتور اساسی بستگی دارد. ضخامت ورق اهمیت بسیار بالایی دارد که پیشتر بررسی کردیم اما در کنار این مورد باید به جنس ورق، میزان خمش و تغییر فرم مورد نظر در جهت خمش دقت نمایید تا خمکاری ورق گالوانیزه بی عیب و نقصی طبق سفارش مشتری داشته باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 6 =