خیلی وقت است که انسان‌ها درحال توسعه برنامه‌های فناوری لیزر برای برش بهتر مواد هستند و در این مقاله می‌خواهیم راجع به اینکه برش لیزری چگونه کار می‌کند صحبت کنیم. می‌توان گفت دستگاه برش قوی در محدوده 1000 وات تا 40000 وات قدرت دارند و توانایی برش هرگونه مواد و جسمی را دارند. سرعت، دقت و تطبیق پذیری لیزر، از برگ‌های برنده این دستگاه است. در ادامه توضیحی درمورد چگونگی عملکرد دستگاه برش لیزری و موادی که می‌توان با آن برش داد ارائه شده است.

مطالب مرتبط:

دستگاه برش لیزری چیست؟

دستگاه برش لیزری نوعی دستگاه CNC است. CNC مخفف Computer Numerical Controlled است. این نام این واقعیت را به ما می‌فهماند که ماشین CNC دستورات را از نقشه‌هایی می‌گیرد که دیجیتالی شده‌اند و به زبان کامپیوتری تبدیل شده‌اند که هر زاویه و منحنی طرح مورد نظر را می‌تواند به دقیق‌ترین حالت تولید کند.
وقتی که طراحی شما در یک برنامه کامپیوتری تکمیل شد، تنها کاری که باید بکنید این است که طرح را به دستگاه ارسال کنید. شاید با خودتان فکر کنید که شاید کار سختی باشد اما این کار دقیقا شبیه فرستادن یک فایل تصویر به دستگاه چاپگر است، پس نگران نباشید. یکی از بهترین ملاک‌های خوب این دستگاه این است که، طرح‌ها را در عرض چند دقیقه ایجاد می‌کند و می‌تواند به اندازه نیاز شما قطعات را تولید کند.

توضیح روش عملکرد دستگاه برش لیزری بصورت جامع و تخصصی

برش انواع مختلفی دارد اما همه آن‌ها از یک روش استفاده ‌می‌کنند. برش لیزری نوعی فرآیند جداسازی حرارتی است. نور لیزر به سطح ماده برخورد می‌کند و آن را به شدت گرم می‌کند که ذوب یا تبخیر ‌شود. هنگامی که نور لیزر در یک نقطه بصورت کامل به مواد نفوذ کرد، فرآیند برش شروع می‌شود. سیستم لیزر از هندسه انتخاب شده پیروی می‌کند.
لیزر معمولا بر روی یک سیستم دروازه‌ای نصب می‌شود. این به لیزر اجازه می‌دهد تا به هر صورتی که نیاز هست حرکت کند و به این معنی است که می‌تواند طرح‌ها را حتی اگر تعداد زیادی منحنی داشته باشد، با دقت زیاد بازتولید کند. گفته می‌شود که همه لیزرها قادر به تولید سطح یکسانی از جزئیات نیستند. برخی از آن‌ها برای برش فلز به اندازه کافی قوی نیستند.

انواع دستگاه‌های برش لیزری

3 نوع اصلی وجود دارد که عبارت‌اند از CO2، نئودیمیم و فیبر، که به نوع اول و آخر خواهیم پرداخت. لیزر نوع اول که می‌خواهیم راجع به آن صحبت کنیم، CO2 است. لیزر CO2 رایج ترین نوع لیزر هست چون نسبت به قیمت آن، کاربردهای فراوانی دارد و بطور گسترده‌ای جایگزین بقیه مدل‌های لیزر می‌شود. درون این دستگاه یک لوله سر بسته و پر از دی اکسید کربن و نیتروژن است که خارج شدن این گاز باعث ایجاد نوری می‌شود که توانایی برش و ذوب مواد را دارد.
نوع بعد، لیزر فیبر هست که در اصل کارکرد آن مثل چراغ‌های فیبر نوری است. نور وارد یک لوله شیشه‌ای می‌شود که خواص بازتاب دهنده متفاوتی دارد. این باعث می‌شود که نور پرتاب شود و در طول مسیر سرعت خود را از دست ندهد. خواص ویژه این نور به آن اجازه می‌دهد تا به راحتی توسط مواد رسانا مانند فلز، جذب شوند. با این نوع برش می‌توان جزئیات کار را افزایش داد. از لیزر فیبر برای حکاکی استفاده می‌شود چون هم به جزئیات توجه می‌کند و هم در عرض چند ثانیه یک تصویر کامپیوتری را به فلز ماده منتقل می‌کند.

چه موادی را می‌توان با لیزر، برش داد؟

تطبیق پذیری موادی که می‌توانند پردازش شوند، یکی از مزیت‌های بزرگ لیزر است. دستگاه برش لیزری می‌تواند موادی از جمله پلاستیک، فلز، اکریلونیتریل بوتادین استایرن یا ABS، چوب فویل‌های فلزی تا قطر 0.5 میلی متر، کاغذ اکریلیک، پلی آمید PI، چرم پلی کربناتPC، مقوا پلی اتیلن PE، پلی اورتال PUR، کاغذ دلرین را برش دهد.

چه موادی را می‌توان با لیزر، برش داد؟

چرا باید در کار خود از دستگاه برش لیزری استفاده کنید!

لیزر برای خیلی از مواد که فناوری‌های دیگر نمی‌توانند آن‌ها را برش دهند، مناسب است و فرقی نمی‌کند ماده آلی یا معدنی باشد. این دستگاه زباله تولید نمی‌کند و از مواد حداکثر استفاده را می‌کند که این باعث صرفه‌جویی می‌شود. نور لیزر بسیار نازک است و این امکان را به شما می‌دهد که برش‌های بسیار ظریف را با هر شکلی که بخواهید، تولید کند. علاوه بر این‌ها، دستگاه‌های برش لیزری در معرض سایش نیستند چون تمام کارها با نور لیزر انجام ‌می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × سه =