در گذشته برای جوش فلزات و عناصر دیگر از روش سنتی استفاده می شد که با توجه به پارامتر های آن مقرون به صرفه نبوده و امکان خطا وجود داشت. برای آشنایی با پارامترهای جوش لیزری همراه ما باشید.
دستگاه جوش لیزر از پرتو لیزر به عنوان منبع حرارتی با چگالی انرژی بسیار بالایی برای جوش قطعات مختلف استفاده می کند. استفاده از لیزر برای جوش قطعات باعث افزایش کیفیت جوش شده و با توجه به کنترل پارامترهای مختلف می توان جوشکاری مقرون به صرفه و بادوامی انجام داد.

 

مطالب مرتبط:

برش سرد فلز

دستگاه برش CO2

 

پارامترهای جوش لیزری

مؤلفه های مختلفی در زمان جوش لیزری وجود دارد که باید با رعایت کردن آن ها جوش با کیفیتی انجام داد. پارامترهای کنترلی مانند انرژی و عرض اهمیت بسیاری دارد. همچنین نرخ تبدیل چگالی توان نیز اهمیت بسیار بالایی دارد. در ادامه بحث آشنایی با پارامترهای جوش لیزری، با چگالی توان جوش لیزری آشنا می شویم.

 

پارامترهای جوش لیزری

چگالی توان جوشکاری لیزری

غلظت توان بالاتر لایه سطحی عنصر مورد نظر را در عرض چندین میلی‌ثانیه به نقطه جوش رسیده و تبخیر روی می دهد. پس چگالی توان بالا برای لیزر انواع فلزات برش لیزری حفاری و غیره مورد استفاده قرار می گیرد.
چگالی توان کمتر کاربرد های دیگری داشته و دمای سطح پس از چندین ثانیه به نقطه جوش می رسد. با رسیدن لایه زیرین به نقطه جوش می توان یک جوش عمقی انجام داد. در فرایند های جوشکاری می‌ توانید چگالی توان را با توجه به ویژگی های قطعه مورد نظر تعیین نمایید.

 

انواع جوش لیزری

به صورت عمده لیزر ها در دو نوع لیزر پیوسته و پالسی طبقه بندی می شود که با توجه به پارامترهای تاثیرگذار آن می‌ توان برای فعالیت ‌های مختلفی استفاده نمایید. این شکل موج آن اهمیت بسیاری در جوشکاری دارد. جهت اطلاع از جزئیات جوش لیزری می توانید با کارشناسان سایت لیزر پارس تک در ارتباط باشید.

جوشکاری پرتو

جوشکاری پرتو نوعی از فرایند جوشکاری همجوشی بوده که از دو قطعه فلز با استفاده از دستگاه لیزر و همدیگر متصل می شود. پرتو لیزری یک منبع حرارتی تمرکز را فراهم می کند. در واقع تمرکز به حفره بین دو قطعه فلزی تابانده می ‌شود تا اتصال برقرار شود و می توانید در انواع فعالیت های صنعتی مانند صنعت خودروسازی و اتوماسیون های بزرگ مورد استفاده قرار دهید.
یکی از اصلی ترین مزایای جوشکاری لیزر تراکم انرژی بالا و توانایی ذوب ناحیه مورد نظر است. جوشکاری با لیزر یک فرآیند جوشکاری فیوژن با چگالی بالا است که با حرارت کم تولید شده که به صورت مقرون به صرفه مورد استفاده قرار می گیرد.

 

متریال های مختلف برای جوش لیزر

در گذشته از روش های سنتی برای اتصال انواع قطعه ها با متریال های مختلف استفاده می شد. اما امروزه می توان برای جوش انواع فلزات مانند آهن، فولاد، طلا، نقره، برنج و غیره از جوشکاری لیزر استفاده کرد. همچنین برای جوشکاری انواع پلاستیک، پلی استر و غیره نیز مورد استفاده قرار می‌ گیرد. در نظر داشته باشید جوشکاری لیزر دارای انواع مختلف بوده که برای هر نوع فلزی از جوشکاری لیزر متفاوتی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

مزایا جوشگاری لیزری

اولین مزیت جوشکاری لیزر سرعت آن بوده که در کمترین زمان ممکن از تکنیک های جوشکاری لیزری می‌توانید استفاده کرده و با توجه به تمرکز پرتو لیزری باعث جوشکاری عالی و بدون نقص می شود همچنین دقت دستگاه نیز اهمیت بسیار بالایی دارد و می توانید برای تغییر شکل اجسام، جداسازی و اتصال قطعه های فلزی و پلاستیکی از جوشکاری لیزری استفاده نمایید. در آخر نیز می توانیم به ایمن بودن دستگاه اشاره نماییم. بر خلاف سایر تکنیک های جوشکاری که خطرات بسیاری داشته، این روش جوشکاری نیاز به حرارت آنچنانی نداشته و برای انواع جواهرات و طلا نیز می ‌توانید بدون مشکل و آسیب رسیدن جوشکاری لیزری انجام دهید.

پارامترهای جوش لیزری

خطرات کار با دستگاه جوش لیزری

دستگاه جوش لیزری از روش های پیشین و سنتی جوشکاری کم خطر تر بوده ولی در هنگام کار با دستگاه جوش لیزری سعی کنید از عینک صنعتی مخصوص استفاده نمایید. که چشم شما در معرض پرتو مستقیم لیزر قرار نگیرد. برای اطلاعات بیشتر و جزئیات انواع دستگاه جوش لیزر می توانید با کارشناسان سایت لیزر پارس تک در ارتباط باشید. بحث امروز ما در مورد آشنایی با پارامترهای جوش لیزری بود. امیدواریم مقاله مورد نظر باعث رضایت و افزایش آگاهی شما شود.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 + شانزده =