در بحث اینکه برش لیزری چیست؟ باید گفت که این از یک لیزر پرقدرت استفاده می‌کند که از طریق اپیتیک و کنترل عددی کامپیوتر که به اسم CNC هم شناخته می‌شود. برای هدایت پرتو یا مواد، استفاده می‌شود. بطور معمول، این فرآیند از یک سیستم کنترل حرکت برای پیروی از یک CNC  و G-code از الگویی که قرار است بر روی مواد برش داده شود، استفاده می‌شود.

 

همچنین بخوانید:

برش سرد فلز

 

برش لیزر

 

آیا با برش لیزری آشنا هستید؟

نور لیزر با تحریک مواد لیزر از طریق تخلیه الکتریکی یا لامپ‌های داخل ظرف بسته ایجاد می‌شود. ماده لیزر با بازتاب داخلی از طریق یک آینه کوچک تقویت می‌شود. تا زمانی که انرژی آن برای خارج شدن، به عنوان جریانی از نور تک رنگ منسجم کافی باشد. این نور توسط آینه‌ها یا فیبر نوری در محل کار متمرکز می‌شود، که پرتو را از طریق عدسی هدایت یا تشدید می‌کند. در نازک‌ترین نقطه، قطر نور لیزر معمولا کمتر از 0.0125 اینچ یا 0.32 میلی‌متر است.

درحالی که که فرآیند برش لیزری باید جایی غیر از لبه مواد شروع شود، از سوراخ کردن استفاده می‌شود. که به موجب آن یک لیزر پالسی با قدرت بالا، سوراخی را در مواد ایجاد می‌کند. برای مثال 5 تا 15 ثانیه طول می‌کشد تا از طریق آن یک ورق فولادی ضدزنگ 0.5 اینچی سوزانده شود.

 

نوع برش لیزری و کابرد آن که احتمالا نمی‌دانید!

این فرآیند برش را می‌توان به 3 دسته کلی تقسیم‌بندی کرد- لیزر CO2 که برای حفاری، برش و حکاکی استفاده می‌شود. نئودیمیم یا ND و نئودیمیم ایتریم-آلومینیوم-گارنت یا ND:YAG که از نظر سبک یکسان هستند. با ND برای حفاری با انرژی بالا، حفاری با تکرار کم و از ND:YAG برای حفاری و حکاکی با قدرت بسیار بالا استفاده می‌شود. برای جوشکاری می‌توان از انواع لیزرها استفاده کرد.

لیزرهای CO2 شامل عبور جریان از یک مخلوط گاز DC-exitedاست، یا روش محبوب این روزها که با استفاده از تکنیک جدیدتر انرژی فرکانس رادیویی RF-exited است. روش RF دارای الکترودهای خارجی است اما DC از الکترود در داخل حفره استفاده می‌کند که در نتیجه مشکلاتی از جمله فرسایش الکترود روی ظرف شیشه ای و اپتیک ایجاد خواهد کرد.

عامل دیگری که می‌تواند بر عملکرد لیزر تاثیر بگذارد، نوع جریان گاز است. انواع رایج لیزر CO2 شامل جریان محوری سریع، جریان محوری آهسته، جریان عرضی است.جریان محوری سریع از مخلوطی از دی‌اکسیدکربن، هلیوم و نیتروژن استفاده می‌کند که با سرعت بالا توسط یک توربین یا دمنده در گردش است. لیزرهای جریان عرضی از یک دمنده ساده برای گردش مخلوط گاز با سرعت کمتر استفاده می‌کند.

چگونگی برش آهن و چوب توسط برش لیزری!

فلز اولین ماده‌ای است که میخواهیم راجع به آن صحبت کنیم. برش فلز یکی از رایج‌ترین کاربردهای برش لیزری است و بر روی مواردی از جمله فولاد ضدزنگ و نرم، نیکل، آلمینیوم و غیره استفاده می‌شود. لیزرها برای برش فلزات ایده‌آل هستند چون برش‌های تمیز و صافی را ارائه می‌دهند. بطور گسترده از برش لیزری فلز برای اجزا و اشکال ساختاری مانند بدنه خودرو، قالب گوشی موبایل، قالب موتور و تیرهای پانل استفاده می‌شود.

ماده دوم چوب هست که از برش لیزری برای برش MDF و تخته سه‌لا استفاده می‌شود. هرچه چوب سخت‌تر باشد، قدرت لیزرباید بیشتر باشد چون چوب‌های سخت متراکم به قدرت بیشتری نسبت به چوب‌های نرم‌تر نیاز دارند. چوب ماده‌ای مقرون به صرفه است زیرا کم‌تر از فلزات قیمت دارد اما استحکام لازم را دارد. چوب جنبه ی منفی هم دارد از جمله آن‌ها می‌توان گفت در طول زمان خم می‎‌شود یا نم می‌گیرد، به خصوص اگر تحت فشار قرار بگیرد یا در جاهای مرطوب نگهداری شود.

 

برش لیزر

 

کاهش دورریز و کار آسان‌تر!

برش لیزری فواید زیادی نسبت به بقیه روش‌ها دارد. یکی از مهم‌ترین مزیت های آن این است که مواد کمتر در معرض تاب برداشتن با برش لیزر است چون تماس مستقیمی با دستگاه نخواهند داشت و همین باعث بیشتر شدن طول عمر و کم‌تر خراب شدن آن می‌شود. لیزرها امکان برش مواد و اجسامی که  با روش‌های دیگر غیرممکن یا دشوار است را می‌دهند.

فرآیند این کار سطوح بالایی از دقت و کمتر شدن خطای انسانی را شامل می‌شود که همین باعث اتلاف کمتر مواد، مصرف انرژی کمترو متعاقبا هزینه کم‌تر می‌شود. از این روش برای حکاکی طرح‌های پیچیده روی همه نوع قطعات استفاده کرد. همچنین دورریز قطعه‌هایی که روی آن‌ها کار شده نسبت به سایر روش ها کمتر است. پس اگر می‌خواهید دستگاه برش لیزری را بخرید، شک نکنید که بهترین تصمیم را گرفته اید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 11 =