از آنجایی که فلزات در صنایع مختلف کاربرد‌های وسیعی دارند، بنابراین برای برش فلز باید به سراغ روش‌هایی برویم که با کیفیت بسیار بالا این فرآیند را انجام داده و در نهایت قطعاتی که ساخته می‌شوند از ساختار یکدست و مناسبی برخوردار باشند. خوشبختانه با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته که معرفی شده‌اند، کیفیت برش فلزات افزایش یافته و در نتیجه بعد از اتمام برش، نیاز به پرداخت و صیقل دادن به شدت کاهش یافته و در نتیجه این موضوع به حفظ ساختار و استحکام فلزات کمک می‌کند. در این مطلب راهکار‌های بهبود کیفیت برش فلزات در طراحی صنعتی را برای شما توضیح می‌دهیم.

مطالب مرتبط:

 

عوامل مؤثر بر بهبود کیفیت برش فلز با استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته

فرض کنیم که شما می‌خواهید قطعات فلزی مختلف را برش دهید. اگر از روش‌های قدیمی استفاده کنید، لبه‌های فلزی بسیار تیز شده و حالت اره‌ای پیدا می‌کنند. در نتیجه شما مجبور هستید به سراغ صیقل دادن فلزات بروید. با این کار هم زمان زیادی از دست می‌دهید و هم به دلیل فشاری که به قطعات فلزی وارد می‌گردد، استحکام ساختار آن‌ها کاهش پیدا می‌کند. در صورتی که شما می‌توانید با استفاده از روش‌های نوین و با در نظر گرفتن چند نکته مهم، کیفیت برش فلز را افزایش دهید. برای مثال چند نکته که در ادامه بیان می‌کنیم را در نظر داشته باشید:

1-     استفاده از دستگاه برش لیزر

یکی از تکنولوژی‌های پیشرفته برای برش فلزات، استفاده کردن از دستگاه برش لیزر فلزات است. در واقع برش لیزری یکی از پیشرفته‌ترین و جدیدترین روش‌ها شناخته شده است که ایمنی بسیار بالایی دارد. این دستگاه می‌تواند در مدت زمان کوتاهی با کیفیت بالا، تمام سطوح فلزات را به صورت کاملاً صاف و یکدست برش دهد. از طرف دیگر به دلیل اینکه کار کردن با دستگاه برش لیزر فلزات بسیار راحت است، بنابراین اپراتور‌ها با یک دوره آموزشی ساده می‌توانند به راحتی از آن استفاده کنند بدون اینکه مشکلاتی از نظر ایمنی برای آن‌ها به وجود بیاید.

2-    استفاده کردن از مواد اولیه با کیفیت

توجه داشته باشید که تنها دستگاه برش بر روی کیفیت برش فلز تأثیر نمی‌گذارد بلکه نوع متریال مورد استفاده نیز تعیین‌کننده نتیجه نهایی خواهد بود. با توجه به اینکه در حال حاضر دستگاه برش لیزر جایگزین روش‌های قدیمی شده است، بنابراین باید مواد اولیه سازگار با دستگاه برش لیزر فلزات و فلزات با ضخامت مناسب را تهیه کنید تا بتوانید از این دستگاه نتیجه خوبی را به دست بیاورید. در غیر این صورت باز هم دستگاه برش لیزر نمی‌تواند بهترین اثربخشی را داشته باشد.

3-    تنظیم سرعت دستگاه برش لیزر فلزات

فرض کنیم که به فکر خرید دستگاه برش لیزر هستید. در صورتی که به سایت‌هایی همانند لیزر پارس تک مراجعه کنید قطعاً با ملاحظه مشخصات هر یک از انواع دستگاه‌ها، متوجه می‌شوید که سرعت فرآیند کاری آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. در واقع کنترلر‌هایی که در داخل این دستگاه‌ها تعبیه شده‌ا‌ند بر روی سرعت برش تأثیر می‌گذارد. این کنترلرها موظف هستند که توان پردازش و فرکانس دستگاه برش لیزر فلزات را محاسبه کنند. در نتیجه وقتی دستگاه در حال بریدن فلزات هست، کنترلر براساس تغییر ضخامت فلز و همچنین موقعیت دستگاه، می‌تواند سرعت را تنظیم کند. در نتیجه وقتی دستگاه به لبه‌ها می‌رسد سرعت را کاهش می‌دهد تا فرآیند برش به آرامی انجام گرفته و در نتیجه تیزی لبه‌ها به طور کامل از بین برود. با این کار هم کیفیت برش فلز افزایش پیدا می‌کند و هم از گرم شدن بیش از اندازه فلزات جلوگیری خواهد کرد.

4-    استفاده از انواع دستگاه برش لیزر با تکنولوژی‌های پیشرفته

با پیشرفت علم و فناوری، انواع دستگاه‌های برش لیزر نیز ارتقا پیدا کرده است. برای مثال در حال حاضر دستگاه برش CO2 یکی از روش‌های جدیدی است که به دلیل داشتن ظرأفت بسیار بالا، کاربرد زیادی در صنعت دارد. زمانی به سراغ این روش می‌روند که برای برش فلزات به حساسیت بسیار بالایی نیاز باشد. همچنین قدرت دستگاه برش لیزر CO2 به حدی بالا است که حتی امکان حکاکی بر روی متریال مختلف را فراهم می‌کند. مهمترین مزیت استفاده از این روش این است که اشعه‌های لیزر با مواد مورد نظر به صورت مستقیم برخورد نمی‌کنند بلکه از طریق گرمای شدید که ایجاد می‌شود، منجر به برش فل خواهند شد. بنابراین کمترین آسیب به قطعه وارد شده و همین موضوع ظرأفت کار را بالا می‌برد.

کیفیت برش فلز

سخن پایانی

تنوع در بین انواع دستگاه برش لیزر فلزات این امکان را فراهم می‌کند که براساس حیطه کاری خود بتوانیم یک دستگاه با قابلیت مناسب خریداری کنیم. ولی کمک گرفتن از تکنولوژی‌های پیشرفته، کیفیت برش فلز را بالا می‌برد. با مراجعه به سایت لیزر پارس تک و صحبت با کارشناسان متخصص ما، می‌توانید اطلاعات بیشتری در مورد روش‌های جدید برش فلز به دست آورده و دستگاه مناسب را براساس هدف کاری خود انتخاب نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده + 2 =