امروزه سعی داریم در این متن شما را با تاریخچه دستگاه سی ان سی آشنا کنیم. تکنولوژی سی ان سی یا تکنولوژی کنترل عددی کامپیوتری یکی از مفاهیم مدرن و به روز در صنعت به حساب می آید. این تکنولوژی در چند دهه گذشته وارد اصطلاحات صنعتی شده است. مفهوم سی ان سی از nc گرفته شده است. ان سی به معنای کنترل عددی می‌باشد. در کل می توان گفت که تاریخچه این دستگاه ها به خیلی قبل برنمی‌ گردد و جدیداً در صنعت مدرن نام آن را می شنویم. اما این نام خیلی زود بر سر زبان ها افتاد و پیشرفت بسیار زیادی را داشت.
به طور خلاصه دستگاه cnc در گذشته نه چندان دور به صورت کنترل عددی بودند و البته بسیار ساده بودند و هیچ کامپیوتری برای هدایت آن‌ها مورد استفاده نبود. اما امروزه دستگاه های سی ان سی به همراه کامپیوتر استفاده می شود. هویت اصلی این دستگاه‌ ها را کامپیوترها تشکیل دادند. ما در این متن، قصد داریم تا اطلاعات کافی از دستگاه های سی ان سی و تاریخچه آن را به شما ارائه کنیم.

 

مطالب مرتبط:

بررسی دستگاه های کنترل عددی یا ان سی

 

ایده اولیه استفاده از دستگاه های کنترل عددی در ماشین آلات کامپیوتری با مفاهیم برنامه ریزی شروع شد. اما بعدها، برخی از موارد به آن ها اضافه شد. در سال ۱۹۴۰ بود که ماشین های ان سی و یا همان نمونه های مقدماتی از این ماشین ها ساخته شدند. اما بعد از گذشت مدت زمانی بسیار کم یعنی در در دهه‌ی ۱۹۵۰ این ماشین آلات، پیشرفته تر و مجهز تر شدند. در کل بعد از گذشت یک بازه زمانی کوتاه با اضافه شدن برنامه های کامپیوتری به این دستگاه ها عملکرد آنها بهبود یافته و قابلیت‌ های آن ها افزایش یافته است. با پیشرفت این دستگاه ها به آن ها دستگاه های کنترل عددی کامپیوتری و یا سی ان سی گفته شد و برای برش کاری و یا حکاکی ها بر روی مواد مختلف مثل فلز، چوب، پلاستیک و… از آن ها استفاده شد.

 

تحقیقات اولیه توسط چه افرادی بر روی دستگاه CNC انجام شد

اگر بخواهیم از تاریخچه دستگاه cnc و تحقیقات ابتدایی که بر روی این دستگاه‌ ها انجام شد صحبت کنیم، باید بگوییم که اولین موسسه ای که بر روی این دستگاه ها تحقیق کرده است، موسسه فناوری ماساچوست ملقب به ام‌ آی‌ تی بوده است. البته هدف اصلی این موسسه در ابتدای کار، بهبود این دستگاه ها یا استفاده از آن ها نبود. اما نتیجه تحقیقات به گونه ای شکل گرفت که صنعت را شگفت زده کرد. به خصوص صنایع حکاکی و برش در این زمینه تحت تاثیر قرار گرفتند و تحقیقات ابتدایی این موسسه منجر به وجود آمدن دستگاه های سی ان سی شد.
لذا این تحقیقات در سال ۱۹۴۹ در موسسه ام آی تی باعث به وجود آمدن یک ماشین تراشکاری با تکنولوژی سی ان سی شد. پروفسور رینتیز در به وجود آوردن این دستگاه تلاش های بسیار زیادی را انجام داد. در کل می توان گفت که از به وجود آمدن دستگاه های سی ان سی تا امروز هفتاد سال بیشتر نمی گذرد و قدمت زیادی ندارد. اما در این ۷۰ سال گذشته تا به امروز تغییرات بسیار زیادی را داشته است و در صنعت بسیار کارآمد و پرکار بوده است.

دستگاه cnc

کارایی دستگاه CNC در صنعت

اما سوالی که به وجود می‌ آید این است که کارایی این دستگاه ها در صنعت به چه صورت بوده است. در این مورد می توان گفت که در صنعت برای برشکاری و یا طراحی از این دستگاه ها استفاده می کنند. در هر صنعتی از دستگاه cnc مورد استفاده قرار گرفته است. از صنعت فلزکاری گرفته تا چوب، پلاستیک و یا در هر صنعتی دیگری می توان از آن ها استفاده کرد. برای حکاکی و طرحو نقش دادن بر روی چوب، فلز، پلاستیک و یا هر چیز دیگری می توان از این دستگاه ها استفاده کرد. اما بعضی ها برای برش کاری از این دستگاه ها استفاده می کنند.
لذا این دستگاه ها آنقدر دقت بالایی دارند که به هیچ وجه نمی توان از روش دیگری برای برشکاری و یا حکاکی استفاده کرد. در کل می توان گفت که در این دهه گذشته با پیشرفت تکنولوژی این دستگاه‌ها هم پیشرفت فوق العاده ای داشته اند و صنعت را بسیار شگفت‌ زده کرده. امیدواریم که از اطلاعات گفته شده در این متن نهایت استفاده را کرده باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سیزده + بیست =