از دیرباز تا به اکنون جوشکاری یکی از مهمترین اقدامات در تمامی صنایع بوده است و به همین دلیل متخصصان در این زمینه همواره به دنبال پیدا کردن راهکار‌هایی برای افزایش ایمنی در زمان جوشکاری، افزایش دقت و کیفیت کار بوده‌اند. در حال حاضر روش‌های مختلفی برای جوشکاری وجود دارد. یکی از روش‌های مدرن که با استقبال زیادی در صنایع مواجه شده است، جوش لیزر نام دارد. در این مطلب شما را با جوش لیزر و کاربردهای آن آشنا خواهیم کرد.

مطالب مرتبط:

اجازه دهید ابتدا مروری بر تاریخچه جوشکاری لیزری و نحوه انجام آن داشته باشیم. برای اولین بار در سال ۱۹۵۷ دانشجویی در دانشگاه کلمبیا واژه جوش لیزر را معرفی نمود. این روش جوشکاری، دقت بسیار بالایی دارد و با سرعت زیادی می‌تواند فرآیند اتصال فلزات و یا برش فلز را انجام دهد. در طراحی صنعتی از جوشکاری لیزر به وفور استفاده می‌شود چرا که در این گونه امور باید دقت و سرعت اجرای کار، همگام با یکدیگر پیش بروند تا در نهایت بتوانیم محصولاتی با بالاترین کیفیت را تولید نماییم.

اساس جوش لیزر، تابش اشعه لیزر به سطح مورد نظر و افزایش حرارت جهت انجام اموری همانند اتصال فلزات، برش فلز، حک فلز، چاپ فلزات و…. است. در واقع جوش لیزر یکی از روش‌های جوشکاری ذوبی شناخته شده است که به کمک آن می‌توانیم انواع فلزات را به یکدیگر متصل کنیم. به همین دلیل است که جوشکاری لیزری در طراحی صنعتی کاربرد بسیار وسیعی دارد.

کاربرد‌های جوشکاری لیزری

از آنجایی که دقت، سرعت و ظرأفت جوش لیزر بسیار بالا است بنابراین در صنایع مختلف جایگزین روش‌های قدیمی شده و کاربرد بسیار زیادی دارد. برای مثال از جوش لیزر برای صنعت هوافضا، جواهر‌سازی، ساخت کالا‌های تزیینی، صنعت الکترونیک، صنعت خودروسازی و حتی صنعت پزشکی استفاده می‌شود. جوش لیزر حالت‌های مختلفی دارد و همین موضوع باعث می‌شود که جوش لیزر و کاربردهای آن در صنعت هر روز بیشتر شود.

انواع حالت‌های جوش لیزر

اولین قدم برای استفاده از جوش لیزر این است که مشخص کنیم آیا قرار است از این روش برای برش فلز استفاده شود و یا اینکه می‌خواهیم قطعات فلزی مختلف را به یکدیگر متصل کنیم. بنابراین براساس هدف خود باید بهترین روش جوشکاری لیزری را انتخاب نماییم. به طور کلی حالت‌های مختلف جوشکاری لیزری عبارتند از:

1-    جوش لیزر به حالت رسانشی

در جوش لیزر به روش رسانشی، قطعات فلز یا از طریق گرم کردن و یا از طریق انتقال انرژی، به یکدیگر متصل می‌شوند. در روش گرم کردن، ما می‌توانیم انواع مختلفی از فلزات و آلیاژ‌ها را جوشکاری کنیم و در روش انتقال انرژی حتماً لازم است از یک جوهر به عنوان ماده پایه برای جوشکاری استفاده نماییم. در نتیجه زمانی که اشعه لیزر به جوهر تابیده می‌شود، جوهر انرژی را جذب کرده و آن را به سطح زیرین خود انتقال می‌دهد.

2-    جوش لیزر به حالت نفوذی

در صورتی که شما می‌خواهید عمق جوش لیزر را افزایش دهید، باید به سراغ روش نفوذی بروید. توجه داشته باشید که در این روش اگر چه عمق جوش افزایش پیدا می‌کند اما عرض جوش بسیار نازک خواهد شد و در نهایت سوراخ‌های ایجاد می‌شود که در اثر تابش لیزر و ذوب شدن دیواره‌ها، پر شده و منجر به اتصال ورق‌های فلزی به یکدیگر می‌شود.

3-    جوش لیزر به حالت رسانشی-نفوذی

مهمترین تفاوت این روش نسبت به روش رسانشی این است که عمق جوش بیشتر ولی عرض آن کمتر می‌شود.

همانگونه که متوجه شدید نحوه اثربخشی جوش لیزر براساس نحوه انتقال انرژی و روش اجرای کار متفاوت است بنابراین تا زمانی که مشخص نشده است شما با چه هدفی به جوش لیزر نیاز دارید نباید برای خرید تجهیزات اقدام نمایید.

جوش لیزر چیست؟

سخن پایانی

در صورتی که به خدماتی همانند حک لیزری، چاپ فلزات، برش فلز و یا حتی به تجهیزات مربوط به جوشکاری لیزری در زمینه طراحی صنعتی نیاز دارید، پیشنهاد ما این است که حتماً به سایت لیزر پارس تک سر بزنید تا با خدمات ما آشنا شوید. شما می‌توانید تمامی امور مربوط به جوش لیزر و کاربردهای آن را به کارشناسان متخصص ما بسپارید و یا در صورتی که به تجهیزاتی همانند دستگاه برش لیزر یا دستگاه برش لیزر فلزات نیاز دارید می‌توانید از کارشناسان ما راهنمایی گرفته و دستگاهی با کارایی بالا را انتخاب کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 − 5 =