تمامی وسایل و تجهیزاتی که با فلزات ساخته می‌شوند پروسه عملیات خمکاری ورق را طی کرده‌اند. در واقع ورق‌های فلزی به دلیل مقاومت بالا در برابر فشار، به راحتی خم نمی‌شوند به همین دلیل ما به روش‌های مختلف برای خمکاری ورق های فلزی نیاز داریم تا بتوانیم به آن‌ها فرم دهیم. اما نکته بسیار مهم این است که خمکاری ورق بدون تغییر در ساختار ورق اتفاق بیفتد. حتماً این سؤال برای شما به وجود آمده است که آیا چنین چیزی امکان‌پذیر است یا خیر؟ در ادامه مطلب به این سؤال پاسخ خواهیم داد.

مطالب مرتبط:

دستگاه حکاکی لیزری

 

خمکاری فلز

نکات مهم برای خمکاری ورق های فلزی بدون تغییر ویژگی‌های آن

روش‌های مختلفی برای خم کردن ورق‌های فلزی وجود دارد. برای مثال استفاده از جوش لیزر، استفاده از دستگاه هوا، به کار بردن دستگاه سی ان سی و موارد دیگر، از جمله مهمترین روش‌هایی هستند که به فرم دهی ورق‌ها کمک می‌کنند. اما همانگونه که گفتیم در جریان حالت دادن به ورق‌ها، حفظ ساختار ورق اهمیت بسیار زیادی دارد. در غیر این صورت هم ورق شکننده و‌ ترد می‌شود و هم خروجی آن اصلا ‌ایده‌آل نخواهد شد. به خصوص اگر قرار باشد خمکاری ورق برای ساخت قطعات صنعتی اجرا شود، بحث حفظ ساختار ورق در جریان خمکاری، اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت. برای اینکه از تغییر ساختار ورق در جریان خمکاری ورق جلوگیری گردد ما باید چند نکته مهم را در نظر داشته باشیم:

1-     تعیین شعاع خم شدن

به خاطر بسپارید که هر فلزی را نمی‌توانیم به اندازه دلخواه خود خم کنیم بلکه ابتدا باید شعاع هم شدن که شامل قسمت داخلی، متوسط و خارجی می‌شود را اندازه‌گیری کنیم تا متوجه شویم که این ورقه فلزی را تا چه اندازه و تا چه زاویه‌ای می‌توان خم کرد. بنابراین در انتخاب روش خمکاری ورق و همچنین قالب مورد نیاز، به درستی عمل خواهیم کرد و در نتیجه در فرآیند خمکاری ورق آسیبی به ساختار ورق وارد نمی‌شود.

2-     بررسی ضخامت ورق

هر چقدر ضخامت ورق بیشتر باشد ما باید نیروی بیشتری به ورق وارد کنیم تا بتوانیم آن را خم کنیم. بنابراین باید نوع دستگاه و روش به خمکاری برق براساس ضخامت ورق انتخاب شود. با این کار هم راندمان تولید افزایش پیدا می‌کند و هم ساختار ورق به بهترین شکل ممکن حفظ خواهد شد. برای مثال اگر ضخامت ورق کم باشد ولی ما نیروی زیادی به آن وارد کنیم، ترک‌هایی داخل ورق ایجاد خواهد شد.

3-    طول لبه نسبت به منطقه خم

از دیگر فاکتور‌هایی که بر روی انتخاب دستگاه و روش خمکاری ورق تأثیر می‌گذارد، نسبت طول لبه به منطقه خم است. شما با این نسبت می‌توانید تشخیص دهید که چه میزان فشار برای خم کردن ورق مورد نیاز است. باید فشار متناسب با این فاکتور و همچنین ضخامت و زاویه خم شدن تنظیم گردد تا خروجی بدون آسیب رسیدن به ویژگی‌های ورق به دست آید.

نکات مهم برای خمکاری ورق

عملیات خمکاری ورق های فلزی با جوش لیزر

یکی از بهترین روش‌هایی که برای عملیات خمکاری ورق مورد استفاده قرار می‌گیرد، جوش لیزر نام دارد. در این روش ما از اشعه‌های لیزر برای گرم کردن سطح فلز و حالت دادن به آن استفاده می‌کنیم. اما اگر می‌خواهید بدانید که چرا جوش لیزر بهترین روش خم کاری ورق بدون تغییر ویژگی‌های ورق شناخته شده است، باید مکانیسم عمل این روش را بهتر بشناسید. برخلاف روش‌های قدیمی، جوش لیزر به صورت غیر مستقیم دمای فلز را بالا می‌برد و این تنش حرارتی بدون آسیب به ساختار فلز اتفاق می‌افتد.

از طرف دیگر جوش لیزر برخلاف روش‌های سنتی، حرارت ثابتی را در تمام مدت فرآیند خمکاری بر روی ورق اعمال می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود کیفیت خمکاری ورق افزایش پیدا کند. به خصوص اینکه در خمکاری ورق با جوش لیزر ما می‌توانیم میزان دما را کنترل کنیم تا میزان فرم‌دهی ورق در حد مورد نیاز انجام شود. بنابراین همانگونه که متوجه شدید در راستای حفظ ساختار ورق، عملیات خمکاری ورق با جوش لیزر یک روش بسیار‌ ایده‌آل برای جایگزین کردن با روش‌های قدیمی یعنی استفاده از شعله شناخته شده است.

سخن پایانی

از آنجایی که لیزر در صنایع فولادی و فلزی جایگاه بسیار ویژه‌ای پیدا کرده است، بنابراین لیزر پارس تک مفتخر است اعلام نماید کلیه تجهیزات مورد نیاز برای کار با لیزر شامل دستگاه برش لیزر، دستگاه برش لیزر فلزات، سی ان سی و همچنین خدمات شامل جوش لیزر را برای شما عزیزان ارائه می‌کند. کافی است به سایت لیزر پارس تک مراجعه کنید و درخواست خود را مطرح نمایید. کارشناسان ما آماده پاسخگویی به سؤالات شما هستند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × سه =