دستگاه سی ان سی ماشینی است که در آن نرم افزار کامپیوتری از پیش برنامه ریزی شده حرکت ماشین و ابزارهای آن را تعیین می کند. این فرآیند می تواند برای فرزکاری و برای بسیاری از ماشین های پیچیده استفاده شود. در این دستگاه عملیاتی از طریق مجموعه ای از حرکات برنامه ریزی شده انجام می شود.

دستگاه سی ان سی در واقع مخفف Computer Numerical Control است و هیچ محدودیتی برای کنترل های دستی ندارد. یک سیستم CNC بسیار شبیه به مجموعه‌ای از اجزای رایج رایانه است، دستگاه های CNC در تولید، مونتاژ، کنترل برش، حکاکی و غیره کاربرد دارند.

 

مطالب مرتبط:

 

درباره دستگاه CNC بیشتر آشنا شوید

با دستگاه CNC علیرغم اینکه برش ها در چند جهت به طور همزمان انجام می شود، هیچ خطایی وجود ندارد. هنگامی که سیستم CNC شروع به کار می کند، الگوهای برنامه ریزی شده در نرم افزار به اجزای دستگاه دستور می دهد تا وظایف خود را همان طور که مشخص شده انجام دهند. درست مانند رباتی که برنامه ریزی شده و تمام دستوراتی که به آن داده می شود را انجام می دهد.

در یک کنترلر دیجیتال، برنامه ها با استفاده از کارت پانچ وارد سیستم می شوند. اما در یک دستگاه CNC، برنامه ها توسط یک صفحه کلید کوچک روی کامپیوتر تعریف می شوند. برنامه های CNC در حافظه کامپیوتر ذخیره می شوند. باید توجه کنید کد توسط برنامه نویسان نوشته می شود. بنابراین می توان گفت که سیستم CNC قدرت محاسباتی بالایی دارد. نکته مهم این است که سیستم های CNC ساکن نیستند. زیرا کدهای جدید را می توان به برنامه های موجود اضافه کرد.

دستگاه سی ان سی چگونه کار می کند؟

در CNC، ماشین‌ها با کنترل عددی کنترل می‌شوند. زبان ماشین های CNC G-code نام دارد که برای کنترل عملکردهای مختلف ماشین مانند سرعت، سطح سوخت و هماهنگی تعبیه شده است. در ماشین های CNC می توان سرعت و موقعیت اجزای دستگاه را از قبل برنامه ریزی کرد و در چرخه های مکرر از طریق نرم افزار اجرا کرد. این فرآیند در تمامی اجزای تولید پذیرفته شده و در تولید پلاستیک و فلز بسیار مهم و حائز اهمیت است.

کنترل دستگاه CNC از طریق سیستم تعیین می شود. در یک سیستم مدار باز، سیگنال ها در یک جهت بین موتور و کنترل کننده جریان می یابند. در یک سیستم حلقه بسته، کنترل کننده می تواند خطاها را تصحیح کند. یک سیستم حلقه بسته می تواند خطاهای شتاب و کاهش سرعت را تصحیح کند.

در ماشین های CNC، حرکات بین محورهای X و Y هدایت می شوند. این ابزار توسط موتورهای پله ای حرکت می کند که حرکات دقیق مشخص شده توسط G-code را تکرار می کنند. هنگامی که میزان توان و سرعت در کمترین حد ممکن است، جریان از کنترل حلقه باز شروع می شود. سازه های صنعتی مانند فلزکاری به کنترل حلقه بسته نیاز دارند تا سرعت، پایداری و دقت مورد نیاز را فراهم کنند.

دستگاه CNC

با انواع CNC آشنا شوید

اولین ماشین کنترل عددی در سال 1940 معرفی شد. وقتی از موتورها برای کنترل حرکت تجهیزات موجود استفاده می شود. با پیشرفت تکنولوژی، مکانیزاسیون با کامپیوترهای آنالوگ امکان پذیر شد و در نهایت کامپیوترهای دیجیتال نیز پیشرفت کرد که منجر به بهبود دستگاه CNC شد.

آسیاب CNC از طریق برنامه هایی کنترل می شود که حاوی دستورالعمل هایی بر اساس اعداد و حروف است و قطعات را به فواصل مختلف هدایت می کند. برنامه های مورد استفاده برای آسیاب می تواند بر اساس G-code یا زبان برنامه نویسی نوشته شده توسط تیم تولید باشد. ماشین های فرز اصلی CNC شامل سیستم سه محوره (X، Y و Z) می باشد. اما مدل های جدیدتر این ابزار شامل 3 محور دیگر است.

در این دستگاه مواد با مشعل پلاسما برش داده می شود. این فرآیند عمدتاً برای فلزات استفاده می شود. اما برای سطوح دیگر نیز قابل استفاده است. در این دستگاه پلاسما گاز فشرده شده و قوس الکتریکی را برای تولید سرعت و حرارت برای برش فلزات ترکیب می کند.

با کاهش فاصله بین الکترودها، میدان الکتریکی از طریق عایق قوی تر و قوی تر می شود. این فرآیند باعث می شود که جریان از دو الکترود عبور کند. در نتیجه قسمت هایی از قطعه کار از هر یک از الکترودها جدا می شود. شما می توانید این دستگاه را از مجموعه ما تهیه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × سه =