لیزرها پرتوهای بسیار قدرتمندی از نور هستن قدرت لیزر آنقدر زیاد است که می تواند تا چندین کیلومتر در آسمان ببیند یا فلزات و اجسام دیگر را برش دهد، شاید فکر کنید تاریخچه اختراع لیزر مربوط به سال های اخیر است، اما اینطور نیست، بیش از نیم قرن از اختراع انواع لیزر می گذرد. در سال 1958 برای اولین بار تئوری طراحی لیزر مطرح شد و سرانجام در سال 1960 ساخت آن به پایان رسید. لیزر یکی از شگفت انگیزترین نمونه های پیشرفت علم از گذشته تا به امروز بوده است.

شاید فکر کنید که لیزر فقط در فیلم استفاده می شود. با این حال، خوب است بدانید که لیزر برای اهداف دیگری نیز استفاده می شود. به اطراف نگاه کن دستگاه پخش سی دی، چاپگرهای لیزری، اسکنرها و بارکد خوان ها، در مراکز پزشکی، برش پارچه و غیره. این استفاده روزمره ما از لیزر است.

 

مطالب مرتبط:

 

لیزر چیست؟

لیزرها فراتر و حتی قدرتمندتر از چراغ قوه هستند. در واقع، تفاوت زیادی بین نور لیزر و چراغ قوه وجود دارد، درست مانند امواج داخل وان حمام و امواج در دریا. برای درک قدرت لیزر کافیست یک مثال بزنیم که با آن متوجه شوید. باید بدانید که وقتی چندین بار دستان خود را در آب وان می گیرید، لرزش ایجاد می شود و هر چه این کار را طولانی تر انجام دهید، موج ها بیشتر می شود. به عبارت دیگر، این همان کاری است که لیزر با نور انجام می دهد. نور لیزر در ابتدا بسیار ضعیف است، اما با افزایش قدرت، طول موج و قدرت آن افزایش می یابد.

همان طور که گفتیم یکی از انواع لیزرها، لیزر حالت جامد است. این نوع لیزر از مواد جامد به عنوان محیط لیزر و انرژی لیزر استفاده می کند. در لیزرهای جامد از کریستال یا شیشه استفاده می شود که این یون ها به صورت ناخالصی در جسم مورد نظر ارائه می شوند و در نتیجه باعث شدت لیزر می شوند. اولین لیزری که به عنوان لیزر حالت جامد مورد استفاده قرار گرفت، لیزر یاقوت بود که در آن از کریستال یاقوت به عنوان محیط لیزر استفاده شد. منبع انرژی در این نوع لیزر انرژی نور است.

کاربردهای بی نظیر لیزر

این یکی از پرکاربردترین کاربردهای لیزر در صنعت است. انرژی لیزر معمولاً برای برش فلزات استفاده می شود. همانطور که قبلا گفتم استفاده از لیزر به نوع لیزر بستگی دارد. بسیاری از لیزرها کاربردهایی مانند مصارف صنعتی، پزشکی و نظامی دارند و شما باید با توجه به کاربرد و قدرت لیزر مورد نیاز مدل مورد نظر خود را خریداری کنید.

یکی دیگر از کاربردهای عمده لیزر در کاربردهای نظامی است. تولید این نوع لیزرها بسیار گران است. فاصله یاب لیزری یکی از انواع لیزرهای مورد استفاده است. لیزر به طور گسترده در زمینه های پزشکی مانند جراحی چشم، درمان سرطان و دندانپزشکی استفاده می شود. یکی از کاربردهای لیزر در زمینه پزشکی است.

فناوری لیزر کاربردهای مختلفی دارد، تقریباً در تمام زمینه های علمی می توان استفاده از لیزر و ابزار را با لیزر مشاهده کرد. تجهیزات کامپیوتری مانند ماوس لیزری، CD-ROM و DVD-ROM، کاربرد آن در روابط اجتماعی و طالع بینی، پزشکی، جراحی و سلامت، ماشین های جنگی، تفنگ ها و تانک ها، ماشین آلات برش در متالورژی و صنایع وابسته، رباتیک، به ویژه در پردازش تصویر و محاسبات فضایی، اسباب بازی ها.

لیزر در دستگاه های کامپیوتری نیز بسیار کاربرد دارد

دستگاه های زیادی در صنعت کامپیوتر وجود دارد که از لیزر استفاده می کنند. این تکنیک به سه دلیل اصلی انتخاب شده است. اولین دلیل نور لیزر و سیگنال در مکان هایی مانند سالن های کنفرانس است. دلیل دوم استفاده از ماوس لیزری به عنوان مثال برای هدایت و درک حرکات است. دلیل سوم انتشار نور لیزر برای دریافت اطلاعات است، به عنوان مثال. CD-ROM و DVD-ROM. آنها یک پرتو لیزر را بر روی CD یا DVD می تابانند و نور لیزر را به گیرنده ای مانند چشم منعکس می کنند تا مشخص شود که داده ها صفر است یا خیر.

 

کلام آخر

در موضوعات مرتبط با سلامتی، لیزر تاثیر زیادی دارد. با استفاده از لیزر، دانشمندان و پزشکان می توانند سلول های سرطانی را شناسایی کرده و آنها را از بین ببرند. گاهی اوقات در صورتی که بریدن قسمتی از بدن باعث ایجاد بیماری در سایر قسمت های بدن شود، استفاده از لیزر نیاز به بریدن قسمتی از بدن بیمار را برطرف می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − هفت =